Gammeldags telefoner, der bare kan ringe, giver de unge en digital pause

Det er blevet mere populært at kunne drosle ned og lægge smartphonen på hylden – i hvert fald i nogle timer eller dage ad gangen. Nokia har succes med at sælge klassiske mobiltelefoner i let moderniseret design.

Lars Silberbauer, der er global markedsføringsdirektør for HMD/Nokia, er forbavset over, hvor hurtigt han selv vænnede sig til i nogle dage ikke at have en smartphone på sig. De gammeldags, klassiske telefoner – som her den nye Nokia 2660-klaptelefon – uden smarte funktioner, men i let opdateret design, viser sig at ramme lige ind i en ny tendens. PR-foto

Belastningen ved at have en smartphone, der konstant melder om nye beskeder fra alle mulige forskellige apps, er blevet så stor, at mange vælger at købe en god, gammeldags ekstratelefon, som bare er god til at ringe og skrive sms-beskeder på. Så kan man holde en nødvendig pause fra stresset og stadig holde de vigtigste kontakter.

»Som med andre tendenser starter det først i USA. Her har vi set markedet vokse. De segmenter, som man ikke ville tro, at man kunne sælge den slags telefoner til, altså de unge, gør op med problemet om at være for meget »på« digitalt. Og det kan vi levere på: Man kan ringe, skriver sms-beskeder og spille Snake!« siger Lars Silberbauer.