Gaming og PR er fremtiden

CANNES 2010: Der er rigtig mange penge, når PR, spil, markedsføring går op i en højere helhed. Men der er også plads til forbedring, mente juryformand Paul Taaffe.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Interaktiv underholdning eller games er det nye klondike. Guldet er til at se og føle på, når EA (Electronic Arts, red.) inviterer. Og der er flere grunde til, at games er den næste nye Bermuda-trekant, hvor marketing, PR og underholdning forenes med salg for øje.

For det første er games ikke længere noget, nørder i kælderen beskæftiger sig med. Vi taler om milliarder af daglige brugere, ifølge Elizabeth Harz og Jon Rosenblatt, begge vicepræsidenter world wide i EA-koncernen.

Hvor Jon Landau filmen Avatar omsatte for 232 millioner dollar i den første uge, satte spillet Modern Warfare 401 millioner dollar ind på bankbogen til ejerne. De er nødt til at gå i fitness centre, er ejerne, for at magte slæbet af de grønne sedler hen til kontoen.

– En ud af fire dollar brugt til underholdning i Nordamerika går til games. 75 procent af for eksempel iPhones indtjening stammer fra gaming. Tænk bare på, at en tredjedel af samtlige forældre i USA og Canada spiller på håndholdte dimser og de køber spil med stigende hast. 81 procent af deres børn gør det samme. Gang tallet op og multiplicer det med en faktor, I selv bestemmer, og så er I ikke i nærheden af omsætningen, sagde Elizabeth Harz med tilføjelsen:

- I kan nok forstå, jeg har et vanskeligt job.

Hollywood goes gaming

For det andet er der ganske betydelige tendenser, der anbefaler EA-folkenes tanker som visdom. Hollywoods produktioner lister mere og mere i games-retningen.

Avatar og diverse ”kamp-film”, hvor monstre genoplives og nedkæmpes, behøver vi ikke skære ud i pap. De er skabt af gaming-folk, snarere end af de store instruktører. Sex & The City-serien kan ikke skræddersys bedre, hvis man vil markedsføring af produkter.

– Det vigtige er at forstå, at produkterne efterhånden overtager hovedrollerne i stedet for skuespillere, mente Goviral-folkene.

- Og det sker i krydsfeltet mellem Paid, Earned og Bought Media. Det bliver vanskeligere og vanskeligere at skelne mellem de forskellige slags medier, når virksomhederne tænker markedsføring.

For det tredje ændrer platformene karakter i disse år. Facebook er nok verdens største vennekreds, men det er i dag også verdens største marketing-platform. Hvor det tidligere var Lego, Nike, Adidas, Budweiser, Coca-Cola og Nokia, der tænkte dialog og kommunikation for at fastholde kunde-loyaliteten, er ”langt de fleste virksomheder nærmest tvunget ud på de sociale medier – herunder spillene – for at afsøge markederne.”

Hvorfor?

– Fordi de færreste har forstået, at herude ligger en endnu ikke anvendt guldgrube af information om forbrugernes adfærd. Og vi taler ikke om at sælge et lyssværd til Star Wars, som EA-folkene så på sagen.

- Rigtige, ægte data-mining muligheder, som de færreste har set fornuften i og anvendelsen af. Men det kommer.

I Danmark er Carlsbergs fodbold-satsning second to none. Hvis ikke Carlsberg-ledelsen tænker i, at deres eminente ”Part of the Game” afslører det meste om kunderne, og at det fører til salg og loyalitet og måske endda kan sælges som spil på et senere tidspunkt, har ledelsen ikke forstået en brik af moderne kommunikation. Men det har de.

PR er sagen

Og dermed er vi henne ved Public Relations, som det nye store dyr i åbenbaringen. PR har kun været på Cannes Lions-programmet i to år. Som juryformanden i PR Paul Taaffe fra Hill & Knowlton sagde i går, ”er det ikke som en tilfældighed, at virksomhederne flytter budgetter fra almindelig reklame til PR, især på det digitale område.”

Taaffe mente også, at man ”skal være nærmest blind for ikke at se koblingen mellem PR og markedsføring på de sociale medier.”

Den overordnede PR-vinder var Gatorades ”Replay” kampagne, hvor gamle arbejdsbier inden for amerikansk fodbold og ishockey besejrer de unge opkomlinge i kraft af energi-drikken.

Grand Prixen blev tildelt af en enstemmig jury. Gaterode vandt naturligvis også Grand Prixen i Promo, der er PR’s ægte fætter, og Taaffe hyldede TWBA/Chiat/Day & Paragon for eksekveringen.

Det skal naturligvis nævnes, at ”Replay” er på vej til at blive en tv-serie og en Hollywood-film. Men Paul Taaffe var ikke udelt begejstret for dette års indsendelser.

– De fleste indsendelser i år var fra reklamebureauer, der selv mente, at de følte sig trygge ved at skabe PR for virksomheder, men kvaliteten i år har ikke været høj nok, sagde juryformanden. Derfor uddelte juryen ikke bronze-løver, og Taaffe var overbevist om, at næste år ville flere PR-bureauer sende deres arbejder ind.

Cannes Lions minder på mange måder om VM i Sydafrika. De små, kreative vinder over de store og magelige, sluttede Paul Taaffe sin verbale opsang til kollegerne – ikke mindst i reklamebranchen.