Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Lastbiler, varebiler og trucks er uløseligt forbundet, da de begge udgør en del af forsyningskæden mellem produktion og forbruger. - Vi har fordoblet vores salg i forhold til forrige finansår – som vi har fra marts til marts – men de 9.000 trucks, som blev solgt totalt set i Danmark i 2007, når vi nok ikke op på igen. Det var et unaturligt højt salg. Dengang arbejdede jeg med det tyske marked – og hver morgen stod vi og slog hovedet mod væggen og forstod ikke, at salget bare steg og steg. Jeg tror, at salget herhjemme vil stabilisere sig omkring 6.000 – måske om et år. Men vi var jo også langt nede med 2.500 trucks i 2009. Lige nu er vi på et totalsalg herhjemme, der svarer til 4.200 om året – halvdelen af vores trucks er finansieret efter operationel leasing, siger Lars Bo Larsen, adm. direktør i Toyota Materiel Handling i Danmark.
Læs også på evb.dk:
Dansk truck-firma giver konkurrenterne baghjul Toyota er Danmarks største mærke indenfor gaffeltrucks med en markedsandel på over 40 procent. Der er cirka 50.000 trucks på markedet i dag – heraf har man servicekontrakter på 22.000 trucks – dog ikke alle af mærket Toyota. 128 serviceteknikere er i dag tilknyttet selskabet. Men under krisen måtte Toyota skære ned på medarbejdere – fra 335 til 245 mand. Nu er man på vej til at hyre nye medarbejdere – der alle skal arbejde ude i marken på blandt andet servicesiden. - Vi har strammet meget op på vores servicekoncept – og har indgået samarbejde med transportfirmaet Dan’x, der sørger for at distribuere reservedele til vores serviceteknikere inden klokken syv om morgenen – eksempelvis for dele der er bestilt inden klokken 16 om eftermidagen. Dan’x folkene har reservenøglen til servicebilerne og fylder de bestilte varer ind i bilerne i løbet af natten/morgenen. Servicebilen har generelt reservedele, der afspejler kundernes behov i området, siger Lars Bo Larsen. På brugt-truck siden har forholdene også ændret sig. Toyota Material Handling Danmark har deres brugtcenter i Vestbjerg ved Aalborg, hvor der oftest er 190 brugte trucks på lager. Her sælger man via egne sælgere, direkte til slutbruge og gennem søsterselskaber i andre lande – især til lande i Østeuropa. - På den måde bliver truck’ene i familien – så en Toyoyta sælges gennem en Toyota forhandler i stedet for hos et konkurrerende mærke. Derfor bytter vi også af og til med konkurrerende mærker – det er en fordel for begge parter, siger Lars Bo Larsen. Lige nu sker der voldsomt meget på den teknologiske front. Moderselskabet i Japan har allerede introduceret hybrid-trucks, som kommer til salg herhjemme indenfor nær fremtid – og der satses meget på litium-ion teknik på batterisiden, som har den fordel, at batterierne modsat blybatterier ikke skades ved såkaldt sjatladning. Den japanske gaffeltruck producent, der herhjemme har hovedkontor i Slangerup ved Frederikssund, efterlever de samme principper som resten af koncernen – uanset om vi taler trucks eller personbiler – nemlig hovedpillerne ”Teamwork og respekt for hinanden”, ”udfordringer” samt de to japanske udtryk ”Genchi Genbutsu”, der betyder gå til kilden – samt ”Kaizen”, der betyder konstante forbedringer. - De fire hovedpiller indgår faktisk som en vigtig del af hverdagen for alle i organisationen – og faktisk er det en af grundpillerne i det Toyota opfundne lean princip. Principperne var også hurtigt implementeret i B.T., da Toyota købte det svenske warehouse-selskab – men faktisk virker principperne også i det italienske datterselskab Cesab og på Toyotas fabrik i Frankrig, siger Lars Bo Larsen.