Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
På HI-messen for nylig var der flere at vælge imellem, idet Netto Truck har både HC-truck fra Kina og koreanske truck fra Hyundai.
Truckene fra disse lande er interessante primært på grund af prisen, for avanceret teknologi er der ikke meget af, eller som direktør Benny Fjord, Benny Fjord A/S i Vejen, siger om sine kinesiske trucks:
- Da jeg begyndte at sælge Kinas største mærke Heli for otte år siden, var de nærmest identiske med de japanske TCM-truck, selv i designet, men i dag er de måske fem år bagefter teknisk set. Men stadig lige så robuste, så har man ikke krav til avanceret teknologi og kun bruger trucken begrænset, er det et godt køb.
Han sælger også de italienske OM-truck. Et gammelt italiensk mærke, som i dag er med i den verdensomspændende Kion-gruppe, der også ejer Linde- og Still-truck i Tyskland. Tidligere også Komatsu, som Linde ejede med 38 procent, men Komatsu trak sig ud, da Kion kom ind i billedet. En Komatsu har dog fortsat mange fælles komponenter med de gamle Linde-produkter, som blandt andet sidder i den nye Komatsu K25/AC (vekselstrøm).
Mange truck fra KinaKina-truck kom først for alvor til landet, da Dan Truck Heden tog HC hjem. Nu er der truck fra Kina mange steder. Eksempelvis den nyeste Maximal, som importeres af CJ Truckservice. Eltruckens teknik kommer fra japanske Yanmar og italienske Zapi (styreenheden), gasmotoren fra Mitsubishi og gearkassen fra Taiwan, fortæller Chr. Jensen fra CJ Truck i Middelfart.
Nu taler man om, at kinesiske og koreanske modeller er i den billige ende, men der er gradsforskelle, for hos Doosan Gaffeltrucks Danmark (tidligere DaeWoo) fortæller Bernt Jørgensen, at firmaets billigmodeller fra Kina er på programmet af konkurrencemæssige grunde. De bygges i øvrigt på Doosans egen kinesiske fabrik.
Doosan har meddelt, at firmaet har som mål at komme på en femteplads i verden inden for gaffeltruck. Og man skal ikke le ad den målsætning. På personbilområdet er den koreanske Hyundai-koncern, der også omfatter Kia, i dag nummer fem i verden.
Gamle hæderkronede firmaer bliver opslugt af kapitalfonde som Kion eller større spillere i branchen. Det så man blandt andet, da Toyota Material Handling købte svenske BT og forleden, da Nissan købte svenske Atlet.
Man ser også nye importselskaber bag et kendt mærke så som amerikanske Hyster, der i dag markedsføres af Sawo i Støvring.
Sawo har blandt andet for første gang en terminaltruck, der er videreudviklet som kran til vindmølletårne.
På truckudstillingen i Herning var der også solstrålehistorier.
Hæder til BornholmBornholmske Intersoft Nexø A/S blev således hædret med tre produktnyheds stjerner, hvilket er maksimum, fra messeledelsens dommere for deres vejesystem INS TC3000. Det er et nyt patenteret system, som ved hjælp af både ny teknologi og software udgør et hydrauliskbaseret tre i én-system, hvor vægt, tilt og gaffelhøjden måles.
Det er først og fremmest et vejesystem nøjagtigt nok til at blive godkendt til køb og salg i henhold til klasse y(a).
Intet andet hydraulisk vejesystem har hidtil kunnet løse denne opgave.