Gæsterne stormer til Legoland efter Lego-film

Lego The Movie har været en kæmpe succes - ikke bare i biograferne, men også for Legoland, der på verdensplan har haft 15 procent flere besøgende.

Legoland har haft stor fremgang på besøgstallet i år. Fold sammen
Læs mere
Foto: MIKE BLAKE
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Lego-filmen har vist sig at være en genistreg for Lego-pengetanken, Kirkbi. Ikke nok med at den har spyttet royalites for brug af navnet i kassen og øget opmærksomheden og efterspørgslen på de små plastikklodser, den har også givet et gevaldigt løft i besøgstallene i Legoland.

Ifølge Jyllands-Posten har Merlin Entertainment, der siden 2004 har ejet og drevet Legoland, registreret 15 procent flere besøgende i sommersæsonen i de seks Legolande rundt om i verden. Især USA har mærket interessen fra biografgængerene, der i Legoland i Californien kunne se settet fra filmen på udstilling.

"Filmen har trukket øget omsætning i både Legoland-parkerne og i salget af Lego. Det er vi selvfølgelig meget tilfredse med, og vi er glade for at gøre, at der er flere Lego-film på vej," siger Nick Varney, adm. direktør i Merlin Entertainments, til avisen.



Der er store ambitioner for fremtiden for Legoland, der har potentiale til at vokse og udvide i hele verden. Målet er en ny Legoland-park hvert tredje år, fortalte Nick Varney i et interview med Business Magasin i august. Et nyt Legoland åbner allerede næste år i Dubai, efterfulgt af en Legoland-park i Japan i 2017. På lan sigt er målet at overhale Disneyland som verdens største forlystelsesselskab.

"Disneyland har 10-15 millioner besøgende om året i hver park, mens vi er glade, hvis vi har to millioner i en Legoland-park. Så det er helt forskellige produkter, og vi er ikke direkte konkurrenter. Men vi har en langsigtet målsætning i Merlin om at være nummer et i verden. At overhale Disney er ikke noget, vi tænker over til daglig, men vi aspirerer tll at være de bedste til det, vi gør. Og hvorfor skulle vi så ikke også kunne være de største?," sagde Nick Varney i august.

Læs hele artiklen fra Business Magasin inklusiv Nick Varneys 7-punkts plan for at indtage verden ved at klikke linket herunder


Få overblikket over Merlin Entertainments forlystelsesimperium i dette galleri