Fynsk milliardær skruer bissen på efter tab

Man skal gå til stålet, hvis man vil klare sig inden for søfarten for tiden. Det har den fynske milliardær Torben Østergaard-Nielsens selskab Dan-Bunkering måttet sande efter at have mistet knap en halv mia. kr. på manglende betalinger fra kunder.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det skriver dagbladet Børsen.

Et af midlerne i branchen er at tilbageholde skyldnernes skibe, indtil gælden er betalt. Sidste år fik Dan-Bunkering for eksempel tilbageholdt et skib tilhørende et rederi, som Dan-Bunkering mente skyldte selskabet penge, i næsten tre uger.

Dan-Bunkering lever af at sælge såkaldt bunkerolie - brændstof til skibe som leveres på havet via specialbyggede fartøjer - til rederier verden over, og sagen er et forsøg på at begrænse de enorme tab, som selskabet har haft på omfattende konkurser blandt sine kunder forrige efterår.

Koncernen tabte forrige efterår 473 mio. kr. på grund af kundernes manglende betalinger. Når gælden skal drives ind, bliver der derfor gået håndfast til værks, og det er ikke usædvanligt i branchen, konstaterer Jes Anker Mikkelsen, der er advokat med speciale i søret og flere gang har forsvaret rederier mod bunkerolieleverandører i retten.

»Når vi ser på shipping, så har vi hen over krisen set en betydelig stigning i de skrappere indrivelsesmetoder. Man kan se på Dan-Bunkering, men også andre bunkerolie-leverandører, at de er meget hidsige. De beskytter jo selvfølgelig sig selv, så meget de kan«, siger han.

En de af de grovere metoder inden for branchen er, at arrestere skyldnerens skib. At arrestere et skib betyder, at man beder fogedretten om at tilbageholde det, indtil gælden er betalt eller der er stillet garanti. Hvis ikke der betales, må skibet blive liggende indtil en eventuel retssag.

Der bred enighed i søfarten om, at muligheden for arrest er nødvendig, og at den i hovedparten af tilfældene er rimelig. Det bakker selv de små rederier op om.

»Det er selvfølgelig barskt for dem, det går ud over, især hvis det er uretmæssigt, men det et nødvendigt værktøj,« siger Svend Flyvbjerg, der er formand for Rederiforeningen for Mindre Skibe, en organisation under Danmarks Rederiforening.

Dan-Bunkering, der er baseret i Middelfart og omsætter for knap 40 mia. kr. om året, har ikke ønsket at kommentere sin håndtering af gældsindrivelse.

Selskabet er kernen i United Shipping & Trading-koncernen, der er ejet alene af 56-årige Torben Østergaard-Nielsen, en af Danmarks mest diskrete milliardærer.