Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Det ser ud til, at den fynske juiceproducent Rynkeby er ved at kravle op af det resultatmæssige hul, som virksomheden endte i for et par år siden. I hvert fald har den Arla-ejede virksomhed offentliggjort sit regnskab for 2014, og det vidner om fremgang på flere poster.
Rynkeby Foods A/S, der hører hjemme i Ringe på Fyn, kom ud af regnskabsåret med en omsætning på over en milliard kroner, hvilket var 187 millioner kroner bedre end året før, mens resultatet endte på 52 millioner kroner – hvilket er 20 millioner kroner bedre end sidste år.
Det er lig med pæne vækstrater, men det har der da også været brug for. Overskudsgraden har tidligere været oppe at snuse til de ti procent, men den dykkede pludselig og endte på bare 2,9 procent i 2012-regnskabet. Nu er den så på vej den rigtige vej, så forholdet mellem salg og resultat (EBIT) i 2014 ligger på 6,1 procent.
Rynkeby Foods’ administrerende direktør, Jørgen Dirksen, ser positivt på regnskabet, netop fordi det er lykkes for den 200 mand store virksomhed at sætte ind mod det, der lignede en nedtur.
»Vi har løftet omsætningen i et generelt faldende marked, hvor særligt markante stigninger i råvarepriserne har medført et fald i efterspørgslen på frugtjuice blandt forbrugerne. Vi har dog formået at møde den faldende efterspørgsel med en langt mere trimmet virksomhed baseret på flere års fokus på at udvikle vores produktionskapacitet, øge vores effektivitet og udvide vores sortiment. Tilsammen har det bidraget til et positivt resultat,« siger han i en skriftlig kommentar.
Produkter skal udvikles
Rynkeby har samtidig sat sig på distributionen af det internationale smoothie- og juice-koncept Innocent, hvilket Rynkeby-direktøren også ser som en tendens, der kommer til at præge virksomhedens strategi fremover. Det skyldes, at væksten skal findes andre steder end bare i kerneproduktet. Det er ikke nok blot at satse på kendte koncepter.
»Samtidig skal vi blive bedre til at være der, hvor forbrugerne er – både når det kommer til trends, tendenser og noget så basalt som, hvor man køber sin juice,« siger Jørgen Dirksen og tilføjer:
»Derfor skal vi både kigge på nye distributionskanaler, ligesom vi skal turde tænke bredere inden for kategorien. Det kan både være i forhold til at udvikle nye produkter og indgå partnerskaber, som det samarbejde vi i 2014 har indgået med Innocent om distribution af produkter.«