Til sommer stopper 54-årige Jesper Koefoed som topchef og daglig leder af revisions- og konsulentvirksomheden EYs danske forretning.
Beslutningen er hans egen. Den tog form i efteråret, hvor han orienterede den nordiske managing partner i EY, norske Erik Mamelund.
»Det har været spændende at være med til at sætte en agenda og drive en virksomhed, men efter snart 13 år i spidsen for virksomheden som først senior partner og siden CEO synes jeg, at det nu er tid til, at andre dygtige partnere kan komme til,« siger Jesper Koefoed.
Han stopper både som dansk topchef og som leder af hele EYs nordiske revisionsforretning, men fortsætter som partner, revisor og rådgiver for nogle af Danmarks største virksomheder.
»Som CEO har jeg undervejs savnet kundearbejdet. Jeg har i nogle perioder kun brugt 10-15 pct. af min tid på kunder. Nu fokuserer jeg på mit arbejde som kundevendt partner,« siger han.
I EY er det som i mange andre partnerejede virksomheder et krav, at man som topchef også har væsentlige kunder samtidig med, at man passer sit ledelseshverv.
»Det er for at have fingeren på pulsen og for internt at have troværdighed blandt medpartnere og ikke blot være en bureaukrat, der leder,« siger Jesper Koefoed.
Ledelse er det dog ikke helt slut med. Jesper Koefoed bliver ny formand for den danske EY-enhed, men det bliver den nye topchef, som kommer til at tegne EY både udadtil og indadtil.
Beslutningen om at træde ned er Koefoeds egen og er ikke udløst af andet end hans egne overvejelser.
»Det er nogle tanker, jeg har gået med, om hvornår det var tid. Det vigtigste for mig var, at der var god tid for Erik Mamelund og hans europæiske EY-chef til uden stress at overveje og forberede processen med at finde min efterfølger,« siger Jesper Koefoed.
Hans efterfølger er endnu ikke fundet. Onsdag aften fik både det nordiske ledelsesteam og den danske partnerkreds besked om hans exit som topchef, og nu går den såkaldte sounding proces i gang – EY har en standardiseret og global køreplan, når der skiftes topchef i et land.
»Erik Mamelund vil interviewe 15-20 partnere i Danmark for at høre deres bud på, hvem der kunne være min efterfølger. Man vælger en, der er vellidt, har respekt og kompetencer, og det vil den proces afdække,« fortæller Jesper Koefoed.
Jesper Koefoed overdrager depechen til sin efterfølger 1. juli, når EYs nye regnskabsår begynder.
Mere end et fuldtidsarbejde
Skiftet fra topchef til kundevendt partner giver ikke umiddelbart mere fritid.
»At være partner i et firma som vores er mere end et fuldtidsarbejde. Nu bliver det så i stedet kunder og ikke det interne, jeg skal bruge tid på,« siger Jesper Koefoed.
Hans største ledelsesmæssige tiltag gav genlyd i hele dansk erhvervsliv. Det var i 2013, da han annoncerede fusionen mellem det dengang skrantende EY og KPMG, hvor Jesper Koefoed var topchef. Det fusionerede selskab fortsatte under EY-navnet, mens KPMG blev udraderet på det danske marked og måtte begynde forfra under ledelse af Thomas Hofman-Bang.
Fusionen kostede det fusionerede selskab på toplinjen, fordi der var kunder, der sagde farvel og tak. Men bøtten vendte, og de seneste år er EY vokset. I det seneste regnskabsår rundede EY en omsætning på 1,8 mia. kr. og er landets tredjestørste revisions- og rådgivningsvirksomhed med en markedsandel på 28 pct. blandt landets 100 største virksomheder.
I fjor oprustede EY i Danmark på både corporate finance og på strategiområdet. To corporate finance-partnere blev hyret ind fra Carnegie og tre partnere blev hyret ind fra strategikonsulenterne i Box Associates.
I dansk EY-regi er det den største beslutning siden fusionen.