Fuld kontrol over forsyningskæden

Varebilsindretning. SAC Leasing har opkøbt en karosserifabrik på Midtsjælland og køber en fabrik i Jylland for at skære leveringstiderne ned for fuldt udstyrede varebiler til kunderne.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>SAC Leasing, som leverer 300 nye leasede varebiler om måneden til håndværkere, entreprenører og vvs-firmaer har opkøbt en karosserifabrik i Ringsted for at opnå fuld kontrol over sin egen forsyningskæde. Bilerne, som altovervejende leases ud til håndværkere, vil af firmaet selv eller sammen med nære samarbejdspartnere blive monteret med ekstraudstyr.

Det sker for at nedbringe leveringstiden for en fuldt udstyret varebil. Leveringstiderne kan i mange tilfælde nedbringes med op til otte uger. Fra ti uger til to uger.

- Meget af den tid, der går, fra en bil bliver bestilt til den kører fuldt udstyret i et tømrer- eller vvs-firma, er spildtid. Når bilen skal have ekstraudstyr for eksempel et træk, en kran eller en mobiltelefon bliver den tit og ofte kørt rundt til fem-seks underleverandører. Og det er med til at forsinke leverancen på bilen. Derfor har vi nu overtaget en karosserifabrik for selv at montere eller bede vores samarbejdspartnere om at levere eller montere udstyret på vores adresse. Dermed undgår vi transporten mellem underleverandørerne, siger adm. direktør René Ubbesen fra SAC Leasing.

Han tilføjer, at hvis SAC Leasing bestiller én varebil ad gangen, er der otte ugers leveringstid i gennemsnit på snart sagt alle mærker. Lægges de sædvanlige to uger oveni for installering af ekstraudstyr og reklametekst er der i gennemsnit ti ugers leveringstid.

SAC Leasing har i sine samarbejdsaftaler med kunderne indgået kontrakter på årsbasis. Dermed kan de løbende bestille biler hjem og have et mindre antal "rå" biler uden lad og kassevogne uden indretning på lager.

- Hvis vi har en kontrakt med en kunde om levering af 50 biler om året inden for et bestemt bilmærke, kan vi hver gang, kunden ansætter en ny medarbejder, også levere en bil på en bestemt leveringsdato. Aftalerne med kunderne gør os i stand til at købe mange biler ad gangen og derved sikre os de "rå" biler til lavere priser og med kortere leveringstider. Når vi samtidig tager kontrol med forsyningskæden ved indretningen af bilerne, kan vi yderligere reducere spildtiden, siger René Ubbesen, som anslår, at ud af de 300 nye biler, SAC leverer månedligt, er 90 procent leasede.

René Ubbesen anslår, at leveringstiden i fremtiden for en fuldt udstyret varebil vil blive sat ned til to uger.

Det vil tage en uge at importere bilen og en uge at indrette den. Dermed er leveringstiden skåret ned med op til otte uger.

Der vil dog stadig være almindelig leveringstid for en bil i et særligt mærke og model, eller hvis der stilles særlige krav til indretningen.

I nær fremtid køber SAC Leasing yderligere en karosserifabrik i Jylland, så tilpasning af bilerne kan ske landsdækkende.

Målsætningen er, at en rå bil kommer ind i den ene ende af fabrikken, og så kommer der en fuldt tilpasset tømrer-, murer- eller vvs-bil ud i den anden ende.

Nye krav til underleverandørerDen nye strategi om at få fuld kontrol over forsyningskæden med henblik på at reducere leveringstiden for fuldt udstyrede varebiler stiller også andre krav til underleverandørerne. I stedet for som nu, hvor varebilen bliver kørt hen til underleverandøren for at få installeret en håndfri løsning til mobiltelefon, skal underleverandøren være parat til at komme hen til bilen og installere den eller blot levere udstyret, så SAC Leasings egne folk installerer den.

- De skal være fleksible over for den nye forretningsmodel. De skal eksempelvis have mobiltelefoner og diverse udstyr samt stålreoler på lager. Omvendt så sikrer vi dem en større og kontinuerlig omsætning. Det kræver selvfølgelig, at de er parate til at investere i os. Gør de det, så er de ikke underleverandører, men egentlige samarbejdspartnere, siger René Ubbesen.

Han forventer, at SAC Leasing når en omsætning på 1,4 mia. kr. i 2007.

Det er en vækst på godt 40 procent i forhold til 2006, hvor selskabet omsatte for en lille milliard.