Fuld fart på udviklingen i Fitbay

Et ungt team på otte personer sidder lige nu i Københavns Kompagnistræde og knokler derudad. Produktet er et unikt modetøjssite ved navn Fitbay.com, der har hele verden som hjemmebane. Og de har travlt.

Det var ud fra egne erfaringer, Christian Wylonis, stifter af Fitbay, fik ideen. Han har selv hele livet haft svært ved at finde f.eks. skjorter, der passer til præcis hans kropsbygning, hvilket gjorde, at han holdt sig til bestemte mærker. Og det var det, der skabte grundtanken bag Fitbay. Foto: Kasper Palsnov Fold sammen
Læs mere

Det er ikke noget tilfælde, at tempoet er meget højt i nystartede og teknologidrevne virksomheder. For når man taler start-ups, der er forankrede på internettet, og som har hele den vestlige verden som marked, er frygten for at bliver overhalet indenom stor.

Den risiko er reel og nærværende for Christian Wylonis. Han står som stifter og direktør i spidsen for den lille og omtrent ét år gamle københavner-virksomhed Fitbay, som huser en modetøjsportal, der ikke umiddelbart har set sit lige, og som lige nu er i testfasen.

Men at være unik er ingen garanti for at være på sikker grund, fortæller den 29-årige stifter, der det seneste årti har boet, studeret og arbejdet i både Danmark og USA.

»Vi forsøger hele tiden at være et skridt foran. Vi arbejder hårdt og i højt tempo på at blive »up and running«. Det er fordi, vi brænder for det – men også fordi vi er tvunget til det. Lige nu er vi de eksklusive, de eneste. Mareridtsscenariet er, at nogen fra Silicon Valley kopierer os og kommer til at overskygge os – og at vi kommer til at dyste om finansieringen,« siger Christian Wylonis og tilføjer:

»Derfor er det så vigtigt for os at komme ud over rampen. Når vi først er etableret og i gang, så vil investorerne også komme til os – og ikke bare Fitbay Version 2.«

Slut med varer retur

Fitbays koncept er modetøj, der passer præcis i størrelsen. Dets site, Fitbay.com, skal eliminere problemet med, at en størrelse 32 hos den ene producent ikke nødvendigvis er det samme som en størrelse 32 hos en anden producent – samt at nogle producenter eksempelvis syr til en slank kropsbygning, mens andre syr til en mere fyldig.

Forskellene betyder, at nethandel bliver besværliggjort. Kunder kan nemt ende med at sende hobevis af varer retur til butikkerne – medmindre de er så velbevandret i nethandlen, at de ved, hvordan man styrer uden om størrelsesfælderne.

Fitbay vil på baggrund af brugernes personlige data, anbefalinger, købsinformationer og volumen kunne fravælge mange produkter, så brugeren ved, at det, han eller hun ser, udelukkende er produkter, som andre med samme størrelse og kropsform også har kunnet passe. Og det på tværs af en lang række eksisterende modetøjsportaler. Herfra kan brugeren så komme videre til sites, hvor de kan købe varerne.

Konceptet skal simpelthen eliminere behovet for at sende pakker retur, forklarer Christian Wylonis.

»Det kræver egentlig en stor portion held, når man køber tøj på nettet. Realiteten er, at man skal gætte sig til størrelse og pasform – hvilket er nogle aspekter, der hurtigt bliver afsløret i prøverummet i den traditionelle, fysiske butik. Man kan sige, at online-tøjhandel er det samme som at betale for tøjet, inden man går ind i prøverummet. Det vil vi ændre,« siger han.

Irritation gav ideen

Fitbays historie er også Christian Wylonis’ historie. Han er idémanden, og han er ikke bleg for at fortælle, hvor inspirationen til Fitbay kom fra – nemlig ham selv og hans egne behov.

»Jeg er cirka af nordisk gennemsnitshøjde, men jeg har nok en lidt lang ryg. Det betyder, at jeg hele livet har haft svært ved at finde tøj, eksempelvis skjorter, som jeg kunne passe ordentligt. Derfor holder jeg mig til nogle enkelte mærker, jeg ved, jeg kan passe. Til gengæld køber jeg så tre skjorter af gangen,« siger han og tilføjer:

»Det var det, der skabte grundtanken til konceptet. Jeg var irriteret. Jeg manglede nogen, der kunne vise mig de relevante varer – og ikke alt muligt andet.«

Men én ting er en idé – en anden er handling. Christian Wylonis udviklede grundkonceptet, mens han var ansat som konsulent i den nordiske venturefond Creandum. Ideen kom et skridt videre i 2012, men blev først til virkelighed, da han satte sig ned med to potentielle partnere for at udvikle konceptet. Investormøder viste, at der var interesse for grundideen, men også at den skulle udvikles.

Herefter gik det stærkt. I foråret 2013 blev beslutningen taget om at gå hele vejen. På det tidspunkt var fem involveret i projektet. De besluttede med Christian Wylonis’ ord »at se hinanden i øjnene« og tage en beslutning. Få dage efter havde de alle sagt deres job op og kastede sig fuldtid ind i Fitbay-projektet.

Kendt investor med på holdet

I januar i år kunne holdet bag Fitbay offentliggøre, at de havde de første investormillioner i kassen. En del kom fra den anerkendte iværksætter Jesper Buch, der nok er mest kendt for at have tjent en formue på Just-Eat, samt den selvsamme nordiske venturefond, som Christian Wylonis har arbejdet for, nemlig Creandum. Siden har holdet, der nu er oppe på otte i Danmark og en nyåbnet afdeling i New York, arbejdet som pisket på at komme tættere på en officiel launch. P.t. er Fitbay.com oppe at køre som lukket betaversion – altså en ikke helt flyvefærdig testversion. Konceptet har dog fået så meget omtale på sociale medier, at antallet af personer, der logger sig ind og indtaster data om dem selv, stiger voldsomt fra måned til måned. Det er i sig selv med til at øge datamængden – og dermed kvaliteten.

Lige nu er brugervækstraten 250 procent. Det til trods for, at der ikke er helt åbent på siden endnu, og at brugere blot bliver lovet, at de snart får adgang.

Præcis hvornår der bliver åbnet helt for sluserne, vil Christian Wylonis ikke ud med. Det ligger dog allerede klart, at USA kommer til at blive Fitbays kommercielle hjemmebane. 40 procent af dataen kommer allerede fra amerikanske brugere, og det er bl.a. derfor, at virksomheden netop har åbnet kontor i New York.

Derudover handler det i Christian Wylonis’ optik om, at man som internetbutik i dag ikke kan komme uden om USA. Globaliseringen er ved at være total på internettet.

»Lidt firkantet kan man sige, at du enten er den globale vinder, eller at du er den lokale taber – og USA er alt andet lige det største og mest interessante marked. Du kommer ikke uden om dem, så du kan lige så godt starte her. Derfor anser vi USA som vores hjemmemarked. Vores hjemmeside er rent på engelsk – og det er ikke uden årsag,« siger Fitbay-stifteren til Berlingske.