Frys selv-is storsælger på eksotiske markeder

En horde af bejlere står i kø for at købe læske-firmaet bag Sun-Lolly, men virksomheden nægter at sælge.

Mellemøsten er vild med Sun-Lolly. Fold sammen
Læs mere
Foto: Martin Sylvest Andersen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mange danskere har utvivlsomt forsødet deres sommerdag med "skub-op"-isen Sun Lolly eller et læskende glas Sun Quick-saftevand.

Firmaet bag - Co-Ro Foods i Frederikssund - er det dog de færreste, der kender. I udlandet har de fået øjnene op for virksomheden med de søde produkter, og det er hovedårsag til, at Co-Ro har fordoblet omsætningen siden 2008. Det svarer til en halv mia. kroner.

"Det er sådan en lille, skjult perle. Den, der lever stille, lever godt, er det ikke sådan, man siger," siger bestyrelsesformand Michael Ring til Børsen.

Det er især i Mellemøsten og Sydøstasien, at virksomheden har hentet væksten.

Co-Ros adm. direktør Ole Jørgensen forklarer, at virksomheden har succes med en model a la Coca-Cola.

"Vi har et hovedkontor, hvorfra vi styrer marketing, produktudvikling og her laver vi et superkoncentrat, som vi sender ud til lokale produktionsanlæg, som de færdigbearbejder og sender på markedet," siger Ole Jørgensen til Børsen.

Nægter at sælge

Den anonyme læskedrik-specialist skal dog ikke regne med at blive forbigået i stilhed. Kapitalfonde og industriselskaber har for længst fattet interesse. Blandt andet har norske Orkla meldt sig på banen som interesseret køber.

Det skal de dog ikke nyde noget af, siger bestyrelsesformand Michael Ring til Børsen.

"Vi kan og vil ikke sælge. Vi forbliver selvstændige, og os der sidder i bestyrelsen har simpelthen lovet at efterleve fundatsen 100 pct. Formålet er at drive læskedrik-virksomhed under ejerskab af Co-Ros Fond," siger bestyrelsesformanden, der også sidder for bordenden af Co-Ro Holding og Co-Ros Fond.