Frygter Dong-monopol på eltanke til biler

Det statslige energiselskab Dong Energy må ikke få eneret på at sælge strøm til elbiler, mener et grønt energiselskab. Kunderne skal kunne vælge kulstrøm fra.

Foto: Scanpix. Dong lancerede i går under stor medieopmærksomhed et samarbejde til 770 millioner kroner med det amerikansk-israelske selskab Better Place om at skabe et netværk til elbiler i Danmark.
Læs mere
Fold sammen
Den statslige energigigant Dong Energy skal ikke have monopol på at levere strøm til fremtidens bestand af elbiler i Danmark.

Det mener Ole Vestergaard, adm. direktør i Natur-Energi A/S, der kalder sig selv Danmarks grønne energiselskab.

Dong lancerede i går under stor medieopmærksomhed et samarbejde til 770 millioner kroner med det amerikansk-israelske selskab Better Place om at skabe et netværk til elbiler i Danmark.

Elbiler i 2011
Målet er, at der allerede i 2011 skal køre tusindvis af elbiler rundt på vejene, hvor de skal kunne oplade eller skifte batteriet på servicestationer over hele landet. Men det er vigtigt, at Dong ikke får eneret på markedet, og at det bliver muligt at vælge klimavenlig strøm til bilen, understreger Ole Vestergaard i en pressemeddelelse.

"Vi hilser alle tiltag, der kan gøre en forskel for klimaet, velkomne. Men som det ser ud nu, kan vi risikere at skabe et nyt monopol, hvor Dong ejer alle tankene og sælger deres egen kulstrøm. Derfor er det vigtigt, at vi får et liberaliseret system, så de øvrige elselskaber kan sælge deres strøm, hvad enten de konkurrerer på pris eller type af energi," siger Ole Vestergaard.

Ritzau