Frustreret lufthavnschef: Sikkerheden er gået for vidt

Lufthavnene er blevet overdænget med sikkerhedskrav de senere år. Men de nye tiltag øger ikke sikkerheden, mener topchef Thomas Woldbye fra Københavns Lufthavne.

Foto: Simon Skipper.
Læs mere
Fold sammen

De mange nye sikkerhedskrav i lufthavnene i de senere år har været uden effekt og har ikke mindsket risikoen for terror­angreb. Thomas Woldbye, topchef i Københavns Lufthavne, vil nu have sikkerhedskravene gennemtænkt helt forfra. Det vil mindske omkostningerne og lette flyrejsen for passagererne, uden at det går ud over sikkerheden. Flere eksperter bakker op.

»De mange nye regler, som er kommet, er næsten altid baseret på enkelte begivenheder. I stedet bør man gå tilbage og kigge på, hvad den overordnede sikkerheds­vurdering er og så bygge et regelsæt efter det,« siger Thomas Woldbye.

Siden flyangrebene mod World Trade Center i 2001 er sikkerheden kraftigt strammet i luftfartsindustrien. Men meget lidt af det har reelt mindsket risikoen, mener lufthavnschefen.

»Vi siger ikke, at man skal reducere sikkerheden, men vi skal gøre det her på en anden måde. Som det er nu, øger man ikke sikkerheden, men løfter bare omkostningerne og skaber flere gener for passagererne,« siger Woldbye.

I 2002 var der 310 ansatte i sikkerhedskontrollen i København Lufthavn. Det tal er siden mere end tredoblet til i dag 960 medarbejdere. De årlige omkostninger er øget fra 175 mio. kroner til næsten en halv mia. kroner. Deres tid går blandt andet med at tjekke passagerernes computere, størrelsen på håndbagagen, og hvor meget væske de har med. I mange lufthavne skal de rejsende også tage deres bælter og sko af.

Hans Jørgen Bonnichsen, tidligere operative chef for Politiets Efterretningstjeneste (PET), er enig i, at mange af de nye krav ikke øger sikkerheden. F.eks. inddrager Københavns Lufthavn årligt ca. 100 ton væsker som vand, juice, shampoo og cremer, men væskeforbuddet er et af de krav, som Bonnichsen undrer sig over.

»Ud fra en sikkerhedsmæssig optik er der noget, der skriger til himlen. Hold nu op. Enhver, der har bare en lille smule indsigt, ved, at 90 gram plastisk sprængstof kan fylde mindre end 100 ml. Og der er en masse andre ting, man med god ret kan gå ind og diskutere, om det virkelig er nødvendigt ud fra det aktuelle trusselsbillede for luftfarten,« siger den tidligere PET-chef.

Stort set alle de nye regler er internationale og stammer bl.a. i høj grad fra EU. Hverken EU-transportkommissær Violeta Bulc eller hendes talsmand har dog ønsket at kommentere kritikken. Til gengæld understreger transportminister Magnus Heunicke (S), at EU-Kommissionen i øjeblikket gennemgår flere af reglerne, og han opfordrer luftfartsbranchen til at gøre Trafikstyrelsen opmærksom på overflødige krav.