Frustrerede passagerer i Kastrup kritiserer Norwegian

Passagerer i Københavns Lufthavn føler ikke, at der er information nok om flyselskabet Norwegians afgange under pilotstrejken.

Foto: ERIK REFNER. En strejke blandt flyselskabet Norwegians piloter betyder, at selskabet onsdag aflyser en lang række afgange. Københavns Lufthavn, onsdag den 4. marts, 2015.
Læs mere
Fold sammen

Der er frustration at spore blandt de passagerer, der onsdag morgen er blevet mødt med forsinkelser og aflysninger på Norwegian-afgangene i Københavns Lufthavn Kastrup som følge af strejken blandt lavprisselskabets piloter.

Journalist Christian Raben Hansen fra Berlingske Web-TV befandt sig i lufthavnen tidligt onsdag morgen, og han fortæller, at passagerne især kritiserede flyselskabets SMS-system, der skal give passagerne meddelelser om ændringer i afgangene.

Passagerne har især udtrykt utilfredshed over en SMS, de modtog fra Norwegian klokken 03.00 natten til onsdag.

»Mange af de passagerer, jeg talte med, kommer fra Jylland, og de kunne ikke rigtigt bruge den besked til noget, fordi den kom så sent. Da de så sad i terminalen, var det også manglende kommunikation, de slog på. Det eneste, de så fra Norwegian, var et klistermærke, hvor der stod, at de kunne ringe til et nummer. Men de, der havde prøvet, fortalte, at der havde været lang ventetid eller en optagettone,« fortæller Christian Raben Hansen.

Ifølge ham herskede der dog ro blandt passagererne, og mens han var i terminalen, lod det til, at der var afgange, som var ved at blive afviklet.

»Det betød, at nogle passagerer kunne komme af sted, mens andre måtte blive siddende og vente lidt længere for at høre, hvad der skulle ske,« siger Christian Raben Hansen.

Han fortæller samtidig, at Forbrugerrådet Tænk var ude i lufthavnen tirsdag aften for at rådgive flypassagerne om deres rettigheder.

»Men der var stadig mange passagerer, der ikke havde hørt andet end den SMS, de fik i nat (natten til onsdag, red.),« siger Christian Raben Hansen.

Norwegians kommunikationsrådgiver i Danmark, Daniel Kirchhoff, anbefaler, at de rejsende holder sig opdateret via Norwegians hjemmeside. Han forsikrer samtidig, at der bliver sendt SMSer med information.

»Har man lagt sit telefonnummer ind i bookingprocessen, så skulle man modtage en SMS fra os. Derudover skal man holde sig opdateret på vores hjemmeside om de enkelte afgange,« siger han.

Strejken blandt piloterne har fået Norwegian til at indstille trafikken mellem de skandinaviske hovedstæder og på indenrigsruterne i de skandinaviske lande. 35.000 rejsende ventes at være berørt af strejken.