Fronterne skærpes i amerikansk bladkrig

Mediemogulen Rupert Murdoch varsler nu angrebskrig med nyerhvervelsen Wall Street Journal. New York Times er hovedmodstanderen i kampen om at være USAs førende avis.

5.000.000.000 dollar. Så meget var prisen, da mediemogulen Rupert Murdoch i torsdags officielt overtog finansavisen Wall Street Journal, og investeringen får ikke lov til at trække skind.

Wall Street Journal skal nemlig ifølge Murdoch satse på et bredere publikum end blot erhvervslivet, og dermed tage en bid af New York Times dominerende position som USAs nationale dagblad. Det skriver Jyllands-Posten.

Med en markedsværdi på cirka 70 milliarder dollars og en årlig omsætning på godt 30 milliarder, har Rupert Murdochs medieimperium, News Corp, en betragtelig base til at udfordre New York Times på de indbringende printannoncer.

Overtagelsen og strategien har vakt bekymring internt på avisen, der ironisk nok tidligere har bragt en række afslørende artikler om, at Murdoch har brugt medierne i sin mediekoncern til at fremføre sine egne synspunkter. Indtil videre har de fleste af avisens medarbejdere dog valgt at beholde deres dueslag på Wall Street Journal - også selv om Murdoch allerede nu har ændret avisens profil en anelse, så den i stigende grad henvender sig til andre end hardcore finans-interesserede.

Også aviserne i USA mærker faldende læsertal som følge af læserflugt til internettet.