Frøsig advarer om en brændende bankplatform

Bankerne risikerer at miste op mod 40 pct. af omsætningen på 10 år grundet digitale rebeller. Sydbank varsler gennemgribende ændringer.

Karen Frøsig - Sydbank - Her fotograferet i bankens hovedsæde i Aabenraa, Fold sammen
Læs mere
Foto: CLAUS FISKER

Jorden brænder under bankerne.

Digitale rebeller, der kan lave hurtigere og billigere løsninger, kan være den største trussel for bankernes fremtidige indtjeningsgrundlag, og det får Sydbanks direktør til at varsle gennemgribende ændringer.

»Vi er i gang med en relativ stor omkalfatring af, hvordan vi ser it. Vi skal være langt mere agile og tilpasse vores platforme til det, kunderne efterspørger. Der er altså en brændende platform, hvor banker skal være lige så dygtige som andre segmenter på den service, forbrugerne oplever gennem nye digitale muligheder,« siger adm. direktør i Sydbank, Karen Frøsig til Børsen.

At der er behov for digital oprustning, bekræfter en ny rapport fra det anerkendte konsulenthus McKinsey. Her fremgår det, at nye spillere de kommende ti år spiser 10-40 pct. af bankernes omsætning og 20-60 pct. af overskuddet.

Bankerne har derfor to valg. Enten kan de vælge at slås mod de digitale rebeller ved at anvende deres viden om kundedata, eller også kan de foretage en tilbagetrækning og fokusere på det, de er bedst til.

»Vinduet lukker i øjeblikket for at tage dette valg. Bankerne skal snart tage beslutningen - måske inden for tre år - eller også bliver den taget for dem,« skriver McKinsey.

Sydbank præsenterer ifølge Børsen sin nye digitale strategi i forbindelse med regnskabet sidst i oktober.