Fritz Hansen-direktør: Vi er under et stort prispres

Møbelkoncernen Fritz Hansen med designikoner som »Svanen«, »Ægget« og »7eren« opererer på et marked med konstante tilbudskampagner og udsalgspriser. Alligevel formår den danske møbelproducent at hæve sin indtjening, som i 2016 landede på det højeste niveau i virksomhedens historie. Vi er dygtige købmænd, lyder det fra Fritz Hansen-topchef.

Møbelkoncernen Fritz Hansen med topchef Jacob Holm i spidsen leverede for nylig det bedste regnskab i selskabets 145-årige historie. Fold sammen
Læs mere
Foto: NIels Ahlmann Olesen

Den hæderkronede danske møbelvirksomhed Fritz Hansen har fat i den lange ende. Møbelkoncernen leverede i slutningen af marts sit bedste regnskab nogensinde med en omsætning på 602 millioner kroner og en bundlinje, der nærmer sig de 100 millioner kroner.

Med ikoner som »Svanen«, »Ægget« og »7eren« er lykkedes det for Fritz Hansen at ramme en overskudsgrad på næsten 22 procent, hvilket er tydeligt vidnesbyrd om, at den danske møbelvirksomhed har godt fat i den vigtige øvelse, der handler om at tilpasse omkostninger til indtægter. Samtidig holder Fritz Hansen - i modsætning til mange af konkurrenterne - stædigt fast i et princip om ikke at sende sine møbler på tilbud.

»Vi er meget ærekære på vegne af vores brands. Vi ved, at hvis vi går forrest og begynder at sætte priserne ned med kampagnetilbud i tide og utide, så vil vi erodere vores eget brand. Og det er der ikke nogen grund til. Det er fuldstændig rigtigt, at vi er under et stort prispres, fordi​ ​mange af vores konkurrenter i tide og utide, synes jeg, laver alt for mange tilbud og kampagner,« siger Jakob Holm, der er administrerende direktør i Fritz Hansen.

Ifølge Jakob Holm er der primært to forklaringer på, hvorfor Fritz Hansen for nyligt kunne aflevere det bedste regnskab i virksomhedens historie. Det skyldes først og fremmest et fast greb i virksomhedens omkostninger samtidig med, at møbelkoncernen på salgssiden excellerer i klassiske dyder som godt købmandskab.

»Vores organisation er effektiv. På det niveau vi er på nu, kan vi faktisk sælge for mere uden at tilføre flere omkostninger til organisationsstrukturen. Vi trækker en større omsætning uden, at det behøver at koste os noget.​ Vi er ​grundlæggende ​dygtige købmænd,« siger Jakob Holm.

Fritz Hansen har omkring 70 procent af sit salg i Europa. Og i den sammenhæng spiller England og ikke mindst London en absolut hovedrolle, da en række internationale banker i byens finansielle distrikt sværger til møbler fra den danske koncern. Derfor forventer Jakob Holm da også, at Fritz Hansens nuværende omsætning i London kommer til at rykke videre til andre storbyer, fordi de britiske vælgere sidste sommer stemte sig ud af det europæiske fællesskab.

»Jeg tror, at en række store banker fra Fjernøsten og USA, som for mange år siden besluttede sig for at have hovedsæde i London, kommer til at flytte til enten Frankfurt eller Paris. Det kommer givetvis til at flytte noget omsætning for Fritz Hansen, men vi håber stadig på, at vi kan bevare de samme kunder,« siger Jakob Holm.

Trods briternes farvel til Europa sætter Fritz Hansen næsen op efter endnu bedre salgskurver end i rekordåret 2016. Målet for den danske møbelproducent er, at omsætningen med udgangen af 2018 gerne skulle ramme 750 millioner kroner. Den målsætning skal blandt andet nås med en satsning på en række nye markeder.

»Vi har mange nye spændende steder, hvor Fritz Hansen åbner butikker – enten sammen med lokale partnere eller for den sags skyld selv. Det er steder som Manila, Bangkok og Teheran, så der er nye markeder, som forhåbentlig vil give medvind i løbet af 2017 og 2018,« siger Jakob Holm.​