Fritz Hansen åbner 100 shop-in-shops

Møbelproducenten Fritz Hansen har de sidste par år haft stor økonomisk succes med salg af danske designmøbler til private forbrugere over hele verden. Nu styrker virksomheden sit salgsfremstød med 100 eksklusivt designede shops-in-shops over hele Europa.

Møbelproducenten Fritz Hansen har eneret på at fremstille Arne Jacobsens berømte stol Ægget fra 1958. Møbelpolstrerne bruger mange timer på at sy en stol. Foto: Linda Henriksen Fold sammen
Læs mere
Producenten af danske møbelklassikere, Fritz Hansen, forstærker efter et par års markant økonomisk fremgang salgsindsatsen over for privatkunder over hele kloden.

Fritz Hansen har i løbet af første halvår indgået aftale med 100 af sine 500 forhandlere i verden om at indrette såkaldte shop-in-shops i butikkerne med en indretning og et inventar, der skal sætte en ekslusiv ramme om Fritz Hansens kollektion af blandt andet Arne Jacobsen og Poul Kjærholm-møbler.

Interiøret omkring Fritz Hansen-universerne i de enkelte forretninger skal fremstilles af Bruno Hansen Snedkerier i Slagelse, der blandt andet står bag træ-konkylien, der omslutter koncertsalen i Operahuset.

Shop-in-shop-konceptet er seneste led i den strategi, som har fået Frtiz Hansens omsætning til at vokse fra 352 mio. kr. i 2003/04 til 513 mio. kr. i 2005/06, som gav et rekordhøjt driftsoverskud på 69 mio. kr.

En rekord, der er slået igen i det regnskabsår, der udløb 30. juni, efter en tocifret vækstrate i omsætningen.

Stor efterspørgsel
Den positive udvikling begyndte efter, at terrorangrebet på New York den 11. september 2001 havde sat erhvervslivets efterspørgsel på blandt andet designermøbler på stand by. Og Fritz Hansen satsede dengang først og fremmest på kontraktmarkedet, dvs. institutioner og store virksomheder, der handlede stort ind.

»Da salget gik i stå, måtte vi overveje, om produktionen skulle beholdes i Danmark. Men det endte med, at vi blev og med en automatisering af fabrikken i Vassingrød, der står for 60 pct. af produktionen. Endvidere begyndte vi at satse stærkt på privatmarkedet, eftersom der internationalt var stor efterspørgsel på de kendte designmøbler blandt forbrugere,« siger Jacob Eberhard, der er retaildirektør hos møbelproducenten.

For tre år siden gik 70-75 pct. af Fritz Hansens produktion til kontraktmarkedet. Men siden Fritz Hansen startede sin nye satsning, går 40 pct. af produktionen nu til privatmarkedet.

»Det betyder ikke, at salget til kontraktmarkedet er faldet. Væksten har bare været størst til de private forbrugere, og vores mål er, at der skal være tale om to ligevægtige forretningsområder,« siger Jacob Eberhard.

Enkelt og godt
En af de store udfordringer har været, at slå navnet Fritz Hansen fast i bevidstheden hos de private forbrugere. Det prøver virksomheden blandt andet gennem konceptet, Republic of Fritz Hansen.

»Ude i verden kender folk kender godt produkter som Ægget og navnet Poul Kjærholm. Men de kender ikke navnet Fritz Hansen. Det skal de lære at kende som en paraply, der dækker over enkelt og godt design i god kvalitet. Vi har en kendt portefølje af Arne Jacobsen og Poul Kjærholm. Men den portefølje ville vi udvide. Vi introducerede derfor to årlige kollektioner af helt nye produkter af nye designere eller ændringer på gammelt design. Vores skattekiste rummer mange designs fra 50erne og 60erne, som har været ude af produktion i mange år, men som så sættes i produktion igen. Og til efteråret introducerer Fritz Hansen en Poul Kjærholm-stol fra 1978, som aldrig har været produceret tidligere,« siger Eberhard.

En ny profil
Det nye shop-in-shop-koncept er en måde at profilere Fritz Hansen-navnet på, og hvad det repræsenterer af forskellige designmøbler.

Jacob Eberhard understreger, at det er helt frivilligt om de forretningsdrivende vil have en Fritz Hansen-designet indretning omkring møblerne. Men han håber, at alle 500 forhandlere over hele kloden er med på ideen.

»Hensigten er jo at opnå et mersalg både for os og for forhandlerne,« siger han.

»Forhandlerne skal for eksempel stille 120 kvadratmeter til rådighed i deres forretning for vores produkter. Så stiller vi miljøer og inventar til rådighed, fx opbevaringsmøbler, vægge og tæpper, der passer til vores møbler i den eksklusive ende«.

Indretningen af et Fritz Hansen-område på 120 kvadratmeter i en forretning kommer til at koste 25.000 euro – eller 190.000 kr. for selve elementerne, hvor omkostningerne deles ligeligt mellem forhandleren og Fritz Hansen. Herudover vil forhandleren yderligere investere 300.000 kr. brutto i de møbler, som indgår i opsætningen.

Fritz Hansen har ingen planer om at etablere egne forretninger, men konstaterer, at flere og flere forhandlere er interesserede i at forhandle møbelproducentens design. Senest har virksomheden indgået en forhandleraftale i Shanghai.

»Der er mange kopier af vores varer i Kina. Men der er også en stigende interesse for design og kvalitet og den ægte vare. Det samme gælder Østeuropa,« siger Jacob Eberhard.