Frisk mælk med tre ugers holdbarhed

I Storbritannien har Arla succes med en eksklusiv konsummælk, der ifølge Arla har en holdbarhed på tre uger, hvis den står uåbnet i køleskab.

Arla Foods i Storbritannien satser stort på mærket Cravendale, der er blandt de stærkest voksende varemærker i landet.
Læs mere
Fold sammen

LONDON: Hvem har hørt om Cravendale?

Næppe ret mange danskere har, men millioner af britiske forbrugere kender den friske konsummælk fra Arla Foods, der bliver solgt i hele Storbritannien under mærket Cravendale.

Arla markedsfører mærket flittigt i store supermarkeder som Asda, Tesco, Sainsbury’s og Morrisons. Det et er ubetinget Storbritanniens dyreste og mest eksklusive friskmælksprodukt.

Det er Arla Foods UK Limited, Arla Foods datterselskab, der producerer Cravendale, og Storbritannien er det eneste marked, hvor mærket bliver solgt, Cravendale er et af Storbritanniens stærkest voksende brands inden for fødevarer.

»Selv om Cravendale koster meget mere end den billigste mælk på markedet, vokser vores salg fortsat kraftigt. Det er en succes,« siger Marie Outred, der er manager og konsulent for Arla i Tescos supermarkeder.

Briterne bruger mest konsummælksprodukter til at hælde over morgenmadsprodukter samt i te og kaffe, men kun lidt til at drikke. Går man en tur i et af Tescos store supermarkeder i London-området, fylder plastflaskerne med frisk mælk med mærket Cravendale fra Arla godt på hylderne. Både konventionel og økologisk.

Men påfaldende er det, at der øverst på hylderne i Tescos mælkeafdeling står en stribe af produkter og mærker med kakaomælk og milkshake fra multinationale giganter – blandt andet Mars Milk. Mars er USAs tredjestørste private firma med et salg sidste år på 164 milliarder kroner mod Arla koncernens 63 milliarder kroner.

Mars er af gode grunde mange gange stærkere end Arla og har dermed mange flere markedsføringsmidler at gøre godt med, når det gælder om at få en topplacering på hylderne i afdelingerne for mejeriprodukter i supermarkedskæderne.

Konsummælk bliver normalt kategoriseret som et naturligt og friskt produkt med en naturlig sammensætning lige bortset fra fedtindholdet, og en naturlig pH-værdi. En filtreringproces på mejeriet giver Cravendale en mere fyldig, cremeagtig og ren smag, som selskabet mener er et unikt salgsargument over for forbrugerne.

Under produktionen gennemgår mælken før pastauriseringen filtreringsprocessen, der fjerner eventuelle bakterier, som kan gøremælken sur. Ved at fjerne flere bakteriekulturer kan holdbarheden forlænges i op til 30 dage. Men Arla lover, at Cravendale kan holde sig frisk i dobbelt så lang tid som normal frisk mælk. Altså i 21 dage uåbnet i køleskab og syv dage åbnet.