Fremtidens transport skal drives af grøn gas

Volvo Trucks i Sverige har allerede adskillige gode bud på fossilfrie løsninger til godstransport. Danmark er langt bagefter, når det gælder arbejdet med at indfase biogas og naturgas i transport-sektoren, men vi kommer langsomt med.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

GÖTEBORG: Mens vi i Danmark først nu begynder at tænke over biogas til transport, så har bilerne alle lande omkring os i årevis kørt med naturgas og biogas i tankene.

Berlingske Transport har besøgt Volvo Trucks miljøafdeling, som for år tilbage byggede en række lastbiler, der kunne køre på flere typer brændstof – bl.a. biogas og de såkaldte dimethylether (DME).

Volvo er i fuld gang med at forberede salget af DME-lastbiler i USA fra 2015. DME er meget energieffektivt og miljørigtigt og kan produceres på grundlag af fossile energikilder som biomasse, kaldet bio-DME. Det er i første omgang i Sverige og USA, der har foregået forskning og udvikling i mange år.

»Vi har i dag et tæt samarbejde med både den svenske regering og EUs klimakommissær, Connie Hedegaard, om vores alternative drivmidler – og vi har gode resultater med DME, men jeg tror også meget på biogas til lastbiler,« fortæller Lars Mårtensson, miljødirektør hos Volvo Trucks.

Et af problemerne er, at nytteværdien i biogas ikke er på højde med diesel – og generelt er der p.t. ikke så stor adgang til biogas, at det kan erstatte diesel. Det kræver en bedre affaldshåndtering.

»Vi arbejder også med stoffet HVO, Hydro Treated Vegetable Oil – f.eks. fra planteolier eller fra slagteriaffald – som vi kan udvikle syntetisk diesel af. Netop nu tester vi stoffet, der er leveret af svenske olieselskab OKQ8, i lastbiler sammen med en vognmand i Göteborg,« forklarer han.

Testen gennemføres med 100 pct. Biomax, som består af 100 pct. HVO, og som udvikles af det finske olieselskab Néste, der leverer til de fleste olieselskaber.

Naturgas er en midlertidig løsning

I dag er det naturgas, som er mest brugt, men det er dels fossilt, og dels vil der være for lidt. Naturgas bruges meget i USA, hvor tilgangen til naturgas er stor. Før importerede man olie – nu eksporterer man naturgas.

Men i mange år frem vil det fortsat være diesel, der styrer de tunge lastbiler, men fulgt op af bio-diesel. Dernæst vil vi se (flydende) naturgas, biogas, HVO og DME som de næste løsninger.

»Det handler om at finde brændstof, der er mere energieffektivt, og som er effektivt logistisk. Vi må udnytte alle muligheder – og faktisk kan el også være en mulighed. Man kan lægge elskinner i vejene, så køretøjerne lades op efterhånden – lidt ligesom trolleybusser. Det er en udmærket løsning for netop busser,« siger Lars Mårtensson.

Hvad angår busdrift vil hybridteknik også spille ind, og allerede nu er der plug-in hybridteknik til busser.»Alternativ energi handler mest om politikernes ønsker. Derfor taler vi med politikere både i Asien, USA og Europa. Men det er også vigtig at inddrage virksomheder, for transportkøberne har stor magt. Vi er også med i KNEG-samarbejdet – Klima-Neutral godstransport – bl.a. med Chalmers- instituttet i Göteborg samt myndigheder og transportvirksomheder så som Schenker og gode kolleger som Scania,« forklarer Lars Mårtensson.

Motorerne skal kunne sluge det hele

Et springende punkt er, at motorerne skal kunne fungere, uanset hvilken type brændstof, de bliver præsenteret for. Derfor har danskfødte Astrid Drewsen som produktchef for Volvos motorudvikling en stor opgave foran sig med de kommende skrappe krav til miljøet.

»Vi har tidligere bygget syv lastbiler, der kørte på forskellige drivmidler – og det er ikke svært, men det viser, hvor mange muligheder, der er. Det er vigtigt at vælge, for der er mange penge på spil,« siger Astrid Drewsen, der er født i København og opvokset i Haderslev – inden familien drog til Sverige.

Hun har testet mange brændstofformer i motorerne for at finde alternativer til diesel – og både biogas, naturgas og DME kan opfylde miljøkravene til Euro 6 med lave emissioner og få af de såkaldte Nox’er, der er kvælstofilter.

Arbejder på fælles regler

I dag er der forskellige krav rundt om i verden, men målet er at skabe fælles emissions-bestemmelser. Derfor kan Volvo ikke arbejde uden at inddrage mange samarbejdspartnere.

»Vi bruger meget tid og energi på at følge med i konferencer og samarbejde med underleverandører. Vi har arbejdet med miljøkrav fra første Euro 1-krav frem til Euro 6 i dag. Med afløseren for Euro 6, kaldet Euro 6 trin 2 i daglig tale, bliver hele køretøjet inddraget, så ting som vindmodstand også tages i betragtning – for slet ikke at tale om dæk, som kan forbedre økonomien med ti pct, hvor motorerne efterhånden tegner sig for en mindre del, for dem har vi altid optimeret motorerne. Der er faktisk allerede lovgrundlag for denne ændring i dag,« fortæller Astrid Drewsen.