Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
En ny rapport fra Partnerskab for Renere Skibsfart viser, at naturgas kan blive et attraktivt alternativ til olie på de større færge- og fragtruter. Det betyder ikke bare lavere udslip af svovlpartikler – men også lavere udslip af NOX og CO2.
- Rapportens konklusioner tegner et billede af en fremtid, hvor færgerne, og måske også fragtskibene herhjemme sejler rundt mellem landsdelene på naturgas i stedet for olie. Det vil ikke bare være en klar fordel for miljøet, men også for dansk skibsfart, hvis branchen formår at udnytte den knowhow, det kan føre med sig, siger miljøminister Karen Ellemann (V).
De nye skærpede miljøkrav fra IMO betyder at skibsfarten fra i dag og frem mod 2015 skal reducere udledningen af svovl med 90 procent i Østersøen og Nordsøen. Kravene til indholdet af svovl i brændstoffet er her endnu skrappere end på verdensplan, og kravene træder i kraft tidligere i Østersøen og i Nordsøen, fordi farvandene her er udpeget som særlige beskyttelsesområder i forhold til luftforurening. Globalt slår nye skrappe svovlkrav først igennem fra 2020.
- Det er en meget ambitiøs målsætning, som er vedtaget internationalt ikke mindst efter dansk pres. Men den ny rapport viser, at naturgas er en mulig løsning, når det handler om at indfri de mål. Samtidig begrænses udslippet af sundhedsskadelige partikler og kvælstofilter kraftigt, siger Karen Ellemann.
Rapporten understreger, at den økonomiske gevinst ved at gå over til naturgasdrift i høj grad afhænger af, at naturgas også i fremtiden vil være væsentligt billigere end brændstof med lavt svovlindhold.
Skibstrafik er klimavenligt
- Skibstrafik er en klimavenlig transportform, og de nye internationale regler sikrer, at luftforureningen også mindskes markant. Reglerne vil dog øge rederiernes udgifter til brændstof, og det svækker skibsfartens konkurrenceevne i forhold til andre transportformer. Derfor er jeg glad for denne rapport, der peger på naturgasdrift som en mulig løsning, siger formanden for Danmarks Rederiforening, Lars Vang Christensen, CEO i herning shipping a s.
Rapporten peger på ni færgehavne og fire nærskibstrafikhavne, som tilsammen huser de mest brændstofforbrugende ruter. Her vil det økonomisk kunne svare sig at installere naturgasdrevne motorer, opbevaringstanke og påfyldningsanlæg - samtidig med at man opnår en betydelig miljømæssig gevinst i form af nedgang i luftforurening.
- Et andet interessant aspekt ved rapporten er, at det ikke er uoverstigelige tekniske barrierer, som står i vejen for brugen af naturgas på færger og fragtskibe på kortere ruter. Det viser sig derimod, at det primært handler om økonomien i naturgas på lang sigt, siger Lars Vang Christensen.
Rapporten fremhæver samtidig forskellige tiltag, som kan være med til at fremme investeringer i naturgasdrift, herunder nye miljøvenlige kriterier i udbud af færgeruter. Rapporten er lavet af Partnerskab for Renere Skibsfart (Danmarks Rederiforening og Miljøstyrelsen) sammen med DONG Energy.