Fremtiden på plads i Arlas topledelse

Arla har rykket rundt på de øverste pladser i koncernledelsen. Der tegner sig et billede af to klare kronprinser under administrerende direktør, Peder Tuborgh.

Arla Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger

Fredag blev posen rystet på ledelsesgangen i den danske mejerigigant Arla. Resultatet er, at Peter Gjørtz-Carlsen (42) og Tim Ørting Jørgensen (51) med deres nye stillinger er kørt i stilling som kronprinser i luftlaget lige under administrerende direktør, Peder Tuborgh. Det skriver Jyllands-Posten.

Der er tale om to lovende herrer, der nu får chancen for at bevise deres værd på højeste niveau i Arla. Som konsekvens af den nye ledelsesstruktur overtager Peter Gjørtz-Carlsen ansvaret for salget i Europa, der tegner sig for 80 procent af Arlas samlede omsætning. Han kommer fra en stilling som koncerndirektør med ansvar for Arlas forretning i Storbritannien. Peter Gjørtz-Carlsen har været i Arla siden 2003 bortset fra en kort afstikker til Bestseller-koncernen.

Den anden kandidat til at overtage posten som administrerende direktør efter strukturændringen er Tim Ørting Jørgensen. Han har været i selskabet siden 1991, hvor han har opbygget et ry som problemknuser. Måske derfor overtager han nu ansvaret for vigtige vækstmarkeder som Kina, Rusland, Mellemøsten og Nordafrika. Der er svære markeder at operere på i øjeblikket, men hvis Tim Ørting Jørgensens mission lykkes kan udbyttet blive tilsvarende stort.

Tim Ørting Jørgensen har tidligere vist sig som en mand, der kan få tingene til at ske. Blandt andet var han ansvarlig for rekonstruktionen af Arlas brand i Mellemøsten efter Muhammed-krisen.