Fremtiden for APM Terminals fortsat usikker

APM Terminals har på det seneste været i en uvant rolle som den store skuffelse i A.P. Møller-Mærsk, og det er ikke til at sige endnu, hvornår udviklingen går i en bedre retning.

Foto: Nils Meilvang. »Lande som Rusland og Nigeria har været særdeles hårdt ramt. I Angola er importen halveret lige nu, og når vi driver den ledende import-eksport-havn i landet, så rammer det vores resultat ret kraftigt,« siger Kim Fejfer, chef for APM Terminals,
Læs mere
Fold sammen

Den ellers så stabile havnedivision tjente i første kvartal langt under markedets prognoser, mens de andre tre store Mærsk-divisioner generelt klarede sig bedre end frygtet.

Det smerter især, at der er meget mindre at lave i de lande, hvor økonomien er bundet op på eksport af olie.

Olien rammer indtjeningen hårdt

»Lande som Rusland og Nigeria har været særdeles hårdt ramt. I Angola er importen halveret lige nu, og når vi driver den ledende import-eksport-havn i landet, så rammer det vores resultat ret kraftigt,« siger Kim Fejfer, chef for APM Terminals, til Ritzau Finans.

APM Terminals måtte samtidig nedjustere, så divisionen nu venter et faldende overskud i år. Trods gode takter i USA og Europa er smerten fra olien for stor.

»Det var en overraskelse, hvor langt olieprisen gik ned, og egentlig hvor lang tid, den har været nede. Nu ser det ud til, at den har rettet sig en smule, men det ramte hårdt,« siger Kim Fejfer.

I de seneste fire kvartaler er omsætningen dykket i havneforretningen, og overskuddet er nu faldet seks kvartaler i streg. Hvornår aktionærer og analytikere igen kan regne med fremgang i havnene, vil direktøren ikke spå om.

For tidligt at spå om vending

»Det er for tidligt at sige noget om. Det er det simpelthen. Det eneste jeg kan sige er, at 2016 vil give et lavere resultat end 2015,« lyder det fra Kim Fejfer, som dog forventer lidt positiv effekt fra det nylige køb af Grup TCB?s 11 containerhavne, så der nu er 72 i alt i porteføljen.

Trods de faldende resultater og et afkast under målsætningen mærker Terminals-direktøren ikke et større pres fra hans bestyrelse og Mærsk-hovedkontoret.

»Vi er altid under pres, både når de finansielle resultater er tilfredsstillende og utilfredsstillende. Vi skal gøre de rigtige ting, og der er ikke nogen hurtig løsning.«

»Vi skal ned i detaljerne på det kommercielle, det driftsmæssige, og porteføljestyringen. Og det kan jeg garantere for, at for alle tre delelementer er der detaljerede planer for hver enkelt terminal,« siger Kim Fejfer.

Analytikere panikker ikke

Fra analytikerhold er der også anerkendelse af, at nedturen især skyldes faktorer uden for Kim Fejfers kontrol.

»Der vil komme nogle udsving ind i mellem. Men det er stadigvæk den division, der er mest stabil i gruppen, selv om den lavede et skuffende kvartalsresultat. Og det er stadig en god case, selv om afkastet her ikke var det, vi håbede på,« siger Ricky Steen Rasmussen fra Nykredit.

»Jeg tror også, det i Mærsk anses for at være en totalt ekstern ting, der har gjort, at indtjeningen har skuffet,« tilføjer Frans Høyer fra Jyske Bank.

»Mit indtryk er, at de nu står fast og ser, hvordan de kan udnytte deres finansielle styrke og brand og måske lande nye havneprojekter, mens markedet er nede. Der er ikke brug for ny ledelse eller ny strategi? De har prøvet nedture i markedet før, og de holder fast,« siger Frans Høyer.