»Fremstillingen er blevet en biting«

Direktør i Dansk Erhverv, Søren B. Henriksen, mener, at design, organisering, forbrugerkendskab og effektive salgskanaler er afgørende for Europas fremtidige vækst. Selve den fysiske fremstilling af et produkt er derimod en biting.

Det 20. århundredes store europæiske bilfabrikker, skibsværfter og stålværker kan ikke drive Europas vækst fremover.

Nu handler det i højere grad om salgsmetoder, design og ikke mindst udviklingen af nye services.

Sådan lyder det fra direktør i Dansk Erhverv, Søren B. Henriksen, der mener, at EU hænger fast i forestillingen om det gamle industrisamfunds fortræffeligheder.

Man glemmer halvdelen
»EUs industripolitik, der er selve omdrejningspunktet i Lissabon-strategien om økonomisk vækst, omfatter slet ikke serviceerhvervene.

Man mangler simpelthen en politik for mere end halvdelen af økonomien,« siger Søren B. Henriksen, der understreger, at grænsen mellem serviceindustrien og fremstillingsindustrien er flydende.

»Det skal ses som integrerede sektorer, men netop derfor kan det undre, at EU glemmer servicedelen og satser så entydigt på at støtte de fysiske fremstillingsprocesser,« siger Søren B. Henriksen.

Han er dybt uenig med dem, der mener, at serviceindustrien kun vokser pga. vækst i fremstillingsindustrien. Søren B. Henriksen ser det snarere lige omvendt.

»Man skal have idéen, og så er den fysiske fremstillingsproces i de fleste tilfælde en biting. Vi skal først og fremmest være gode til idéer, design, udformning, forbrugerkendskab og salgskanaler,« siger han.

Søren B. Henriksen nævner Skandinaviens mest værdifulde selskab, mobiltelefonproducenten Nokia, som et eksempel. Nokias succes er ikke skabt ved at fremstille en telefon med flere teknologiske færdigheder end konkurrenternes. Det er derimod designet og kendskabet til kunderne, der har bragt Nokia foran.

»Det samme gælder B&O, der er en designervirksomhed og ikke en fremstillingsvirksomhed. Her er det serviceerhvervet, der driver væksten,« siger han.

Det er for lidt
Søren B. Henriksen er alt andet end tilfreds med de meldinger om en revision af industripolitikken, der indtil videre er kommet fra EUs industrikommissær, Günther Verheugen.

»Det vil gå voldsomt ud over Europas konkurrenceevne, hvis vi ikke sadler om. Vi skal nå en anerkendelse af, at fremstilling blot er ét ud af mange elementer i værdikæden, og det kræver en større kulturændring i hele EU,« siger han.