Fremgang hos Løven trods patentudløb i USA

Leo Pharma blev hårdt ramt af patentudløb i USA i 2014. Til gengæld går det godt i resten af verden, og det stenrige medicinalselskabs pengetank sætter ny rekord.

Arkivfoto Fold sammen
Læs mere
Foto: Martin Rasmussen

Medicinalvirksomheden Leo Pharma, der er specialiseret i behandling af hudsygdomme, kom godt ud af 2014, selv om et af selskabets psoriasismidler løb af patent i USA og fik omsætningen på det vigtige marked til at falde med 21 pct.

Leo Pharmas omsætning nåede knap otte milliarder kr. Det er en fremgang på to pct. målt i danske kroner og fire pct. målt i lokal valuta, fremgår det af selskabets årsrapport, som netop er blevet offentliggjort.

Den forholdsvis beskedne salgsvækst dækker dog over store udsving på markederne.

I USA faldt omsætningen således med 21 pct. som følge af det førnævnte patentudløb, og det amerikanske marked udgør nu 11 pct. af Leo Pharmas samlede omsætning mod 15 pct. i 2013.

»Til gengæld er vi meget tilfredse med salgsvæksten i både Europa og på en række nye markeder. Det er et resultat af den fokus vi har haft på at nå ud til flere patienter ved at etablere os på nye markeder og styrke vores patientfokus. Ser man bort fra USA, viser salgsudviklingen i 2014, at der er et stort potentiale for Leo Pharmas produkter fremadrettet,« siger Gitte Aabo, adm. direktør i Leo Pharma.

Bortset fra USA voksede Leo Pharmas omsætning således med ni pct., mens salget af selskabets strategisk vigtige produkter inden for dermatologi (hudsygdomme, red.) voksede med 12 pct.

I Europa , der fortsat udgør den største del af Leo Pharmas forretning, steg salget ligeledes. Her var væksten især trukket af succes med lancering af midlet Picato, der behandler atinisk keratose (pletter på huden, som kan være et forstadie til hudkræft, red.). Leo Pharma har lanceret midlet på en række markeder i Europa, og samlet set er salget vokset med 30 pct. i 2014. Samtidig er salget af strategiske psoriasisprodukter alene steget med 17 pct.

Gang i væksten

Også uden for Europa er der gang i væksten. På de asiatiske markeder kan Leo Pharma glæde sig over en salgsvækst på 31 pct., mens vækst i Sydamerika og Afrika taget under ét blev på 12 pct.

Dertil kommer, at Leo Pharma har fået foden indenfor i Japan, hvor selskabet har lanceret sit første psoriasisprodukt, ligesom Ballerup-selskabet har etableret datterselskab i Rusland i 2014.

»I Rusland er vi foreløbig kommet godt fra start og beskæftiger nu 50 mand. Rusland er et vanskeligt marked i øjeblikket, men vi er der for at hjælpe patienterne. Derfor skal vi naturligvis være til stede på det russiske marked på det lange sigte,« siger koncerndirektør med ansvar for salg, Lars Olsen.

Også på indtjeningssiden var der fart på hos Leo Pharma. Driftsindtjeningen steg med knap 13 pct. til 762 mio. kr., mens det 100 pct. fondsejede selskabs samlede indtægter før skat satte ny rekord med knap 2,1 mia. kr. Det er en fremgang på 38 pct. Resultatet efter skat blev på 1,6 mia. kr.

Rekordindtjeningen skyldes, at forvaltningen af formuen i Leo-fondet også indgår i Leo Pharmas årsregnskab. Her kunne Leo Pharmas investeringseksperter præstere et ekstra godt afkast på knap 1,3 mia. kr. mod en mia. kr. i 2013.

Pengetank bugner

Resultatet er, at Leo Pharmas pengetank bugner som aldrig før. Ved udgangen af året udgjorde egenkapitalen således 24,5 mia. kr., hvilket giver en solvensgrad på 78 pct.

Leo Pharmas adm. direktør, Gitte Aabo, mener dog ikke, at man kan konkludere, at Leo Pharma er bedre til kapitalforvaltning end til at drive forretning.

»Der, hvor vi har vores fokus i Leo Pharma, er på at hjælpe flere patienter til at få en god behandling. Men vi er så privilegerede i Leo Pharma, at vi er 100 pct. fondsejede, og at al overskud bliver i virksomheden, så vi kan investere den i at udvikle forretningen og hjælpe flere patienter. Derfor er vi glade for, at de finansielle indtægter også vokser,« siger Gitte Aabo, der fremhæver, at Leo Pharma nåede ud til 48 millioner patienter i 2014.

I 2014 faldt Leo Pharmas investeringer i nye bygninger og datterselskaber lidt, ligesom udgifterne til forskning og udvikling faldt en smule, men Leo Pharma har planer om at sætte yderligere fart på investeringerne, fortæller Gitte Aabo.

Om alt går vel, står virksomheden over for tre nye produktlanceringer i 2015. Samtidig er man på vej med en ny femårig strategi for selskabet.

»Vi har indgået en en række partnerskaber og foretaget enkelte opkøb de senere år. Men vi vil indgå endnu flere partnerskaber og også foretage opkøb. En væsentlig del af vores strategi fremadrettet er at øge investeringerne i forskning og udvikling,« siger Gitte Aabo.