Fremgang hos Georg Jensen Damask

Trods økonomisk stilstand på nøgle­markeder og trængte små livsstilbutikker overgår Georg Jensen Damask sin vækstplan.

Foto: PR-foto.
Læs mere
Fold sammen

Det er ikke helt umuligt at trække penge op af lommerne på kunderne. Det konkluderer kongelig hofleverandør Georg Jensen Damask, der er en af Danmarks ældste design­virksomheder og specialist i tekstiler til boligen. Netop salget af produkter til boligen har været pressset under krisen, men hos Georg Jensen Damask stiger salget hurtigere end forventet.

»Vi er meget tilfredse. Vi havde forventet en omsætningsfremgang på 12 pct., men den er endt på 16. Tilmed er resultatet fulgt med op,« siger Peter Hulweg Christiansen, CEO hos Georg Jensen Damask, der netop har offentliggjort virksomhedens årsregnskab.

Omsætningen er ikke offentliggjort i regnskabet, men den ligger ifølge Hulweg i omegnen af 60 mio. kr. På bundlinjen er havnet 4,2 mio. kr. efter skat, hvilket er en svag forbedring i forhold til året før. Selskabet målsætning er et øge omsætningen med 35 pct. over en treårig periode.

E-butik sikrer vækst

Væksten hentes blandt andet via investeringer i virksomhedens e-butik, og den har allerede bidraget godt til omsætning og resultat.

»Det rykker meget på nettet nu. Vores e-salg vokser kraftigt,« siger Peter Hulweg Christiansen.

En styrket indsats på fremmede markeder skal den næste tid bidrage til en endnu højere omsætning.

»Vi er allerede i Norge og Tyskland, men vi udnytter ikke potentialet. Der vil vi sætte mere aggressivt ind den kommende tid,« siger han.

I alt er Georg Jensen Damask aktiv på 16 markeder, hvor de skandinaviske er de suverænt største. Herefter følger Japan og Benelux-landene.

De små butikker er taberne

Selv om Peter Hulweg Christiansen er sulten efter mere fremgang, vil han ikke sætte turbo på alle salgskanaler. Der er behov for at nedprioritere enkelte steder, fortæller han.

»Jeg ser en tendens til, at de mindre livsstil- og boligbutikker ikke rykker. Det fremgår tydeligt af vores tal, og det betyder, at vi ikke prioriterer den salgskanal så højt som tidligere,« siger han og tilføjer:

»Jeg kan sagtens forstå, hvis nogen finder det ærgerligt, men det er ikke vores opgave at udvikle dem. Vi skal først og fremmest tænke på vores egen forretning,« siger han og fortæller, at der allerede er og vil blive sorteret flere af de små forhandlere fra.

»Det traditionelle detailmarked er underopbrud, og det må vi forholde os til,« siger Peter Hulweg Christiansen.

Foruden øget eksport og videreudvikling af e-butikken vil Georg Jensen Damask forsøge at komme ind i større varehuse med en shop-in-shop. Tilmed forventer topchefen, at antallet af Georg Jensen Damask-butikker skal øges med et par stykker fra de nuværende syv.