Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Danskernes appetit på hjemmelavet kvalitetschokolade frister ikke Frellsens direktør, Peter Frellsen, til at sætte priserne op på flødeboller eller den fyldte chokolade i de 39 Frellsen-butikker.
»Vi er meget fodslæbende med at sætte priserne op. Vores filosofi er, at vi aldrig vil spare på de gode råvarer, og at vi heller aldrig må blive grådige. Kunderne skal føle, at de får noget for pengene,« siger Peter Frellsen.
På et marked, hvor nye aktører som Peter Beier og Summerbird har positioneret sig som luksuschokolade, har Frellsen valgt en mere lavtflyvende profil.
»Vi henvender os til 90 procent af den danske befolkning, og så nytter det altså ikke, at priserne ligger heroppe,« siger Peter Frellsen.
Frellsens filosofi hænger tæt sammen med, at salget af chokolade, hundredtusindvis af flødeboller og softice står for 90 procentaf omsætningen i butikkerne, hvor kunderne er hurtige til at bemærke selv små prisstigninger.
Tidligere blev der også solgt meget slik i Frellsen-butikkerne, men Frellsen kunne ikke konkurrere med ulovligt bland selv-slik. Derfor har Frellsen fokuseret på at øge salget af egne varer. Senest er Frellsen også begyndt at sælge coffee to go, som om et år skal udgøre ti procent af butikkernes omsætning. Samtidig øger Frellsen butiksarealet i sine butikker.
Frellsen offentliggør ikke omsætningstal, men de seneste fem år er bruttofortjenesten steget fra 98 millioner kroner til 105 millioner kroner, og årets resultat er steget fra 11 millioner kroner til 15 millioner kroner.