Freelancere fødte firmaet

Iværksætter Tobias Schelle hyrede i 2009 en grafisk designer fra Indonesien, der begyndte at løse freelanceopgaver for ham. Siden da er freelancestaben vokset til 25 mennesker.

Indehaveren af virksomheden 24Slides, Tobias Schelle, har 25 faste freelancere i Indonesien til at løse de opgaver, han får ind fra kunder i hele verden. Foto: Thomas Lekfeldt Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der er gode grunde til, at Tobias Schelles grafiske designvirksomhed 24Slides er forankret i den sydøstasiatiske østat Indonesien, og at det er en indoneser, der har været med til at tegne virksomhedens profil. Tilbage i 2009 udloddede Schelle en gevinst på 500 dollar via det globale freelancebureau Elance til den person, der udarbejdede det bedste design til en fiktiv virksomhed. Bagtanken var at finde en dygtig grafisk designer – gerne til en lavere løn end en dansk.

Indbakken boblede af besvarelser, men den flotteste kom fra en grafisk designer i en mindre indonesisk by, og pludselig fik Tobias Schelle øjnene op for en uudforsket talentmasse. Designeren leverede et fremragende arbejde, og Tobias Schelle spurgte, om han mon ikke kendte nogle flere grafiske designere.

Det gjorde han. Halvandet år senere fløj den danske iværksætter til Indonesien for at åbne et kontor til de grafiske designere. I dag har han 25 ansatte og omsætter hver måned for cirka 250.000 kroner. Det var freelanceren, der fødte virksomheden, som Tobias Schelle siger.

Han ser enorme muligheder ved online-rekruttering til freelanceopgaver.

»Der er et kæmpestort potentiale. Hvis man finder talenterne derude, kan man virkelig rykke igennem,« siger Tobias Schelle og uddyber:

»Der er talenter på globalt plan, som slet ikke er udnyttet endnu. Gør man det, sker der sindssyge ting. Der bliver åbnet for nye markeder, og det giver mindre virksomheder muligheden for at komme lettere til arbejdskraft og vokse.«

Men hvis danske virksomheder ønsker at udnytte den globale talentmasse, som hele tiden bliver lettere tilgængelig via internettet, kræver det ifølge Tobias Schelle en mentalitetsændring.

»Vi skal ændre os selv,« fastslår han og tilføjer: »Vi skal ikke bare sende de kedelige opgaver ud af landet, som vi ikke selv gider at lave. Vi bliver nødt til at opfatte os som et team.«

Samtidig kalder han det for altafgørende, at man skal være bedre til at kommunikere og tilegne sig en bredere kulturforståelse, hvis samarbejdet skal fungere på tværs af nationerne.

Størstedelen af kunderne er amerikanske, ordrebogen indeholder kendte virksomheder som Bank of America, Hilton Worldwide og Fox Entertainment. Men der tikker også opgaver ind fra mindre danske virksomheder, som ønsker at få udarbejdet en fængende virksomhedspræsentation – enten som slide show til præsentationer i mødelokalet eller en forklarende animationsfilm.

Selv om 24Slides har skabt et solidt kundegrundlag og leverer virksomhedspræsentationer, sker det, at firmaet stadig støder på udfordringer, som den faste stab ikke selv kan løse. Så tyer Tobias Schelle til Elance. Senest kom han i kontakt med en amerikansk revisor, der hjalp han med at ordne betalingen fra de amerikanske kunder.

»Det er det smukke ved konceptet. Det kan bruges til alverdens opgaver, hvis prisen ikke er afgørende. Nogle gange tester jeg det for sjov. Og så kan man finde personer, som faktisk vil lave de mærkeligste opgaver for få penge.«

På trods af den voksende virksomhed i Indonesien planlægger Tobias Schelle ikke at rykke dele af den til Danmark, hvor han selv bor med sin kæreste og deres fælles barn.

»Vi leverer jo det samme som de danske designvirksomheder. Men hvis vi flyttede virksomheden til Danmark, havde vi nok kun luft i økonomien til fem eller syv ansatte. Priserne på arbejdsopgaverne ville femdobles, og så ville kundegrundlaget forsvinde,« siger han.

Han mener ikke, at beslutningen om at drive virksomhed fra Indonesien med ansatte til en lavere løn end danske lønninger undergraver designbranchen herhjemme.

Ifølge ham bruger flere af de grafiske designere nemlig hans virksomhed til at udarbejde forskellige designopgaver.

»Og det løfter jo også de danske virksomheder. Men det er klart, at nogle vælger os frem for de danske designere. Det er især de mindre virksomheder, som ikke har råd til de dyre designere,« siger Tobias Schelle.

»Vi vil ikke have de store kunder som Tuborg eller Wonderful Copenhagen, hvor de vil have en kreativ sparringspartner. Det har vi simpelthen ikke kompetencerne til,« siger han og holder en kort pause:

»Endnu. Man ved jo aldrig, hvad der sker i fremtiden.«