Fransk teleselskab på dansk comeback-kurs

Den franske telegigant Orange var mellem 1998 og 2004 en stor spiller på det danske mobilmarked, men efter store milliardtab endte Orange med at sælge de danske aktiviteter til konkurrenten Telia.

Foto: CHRISTIAN HARTMANN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Efter ti års pause står Orange nu på tærsklen til et dansk comeback.

Det skriver Jyllands-Posten.

I første omgang forsøger selskabet sig forsigtigt gennem salg af mobiltelefoner og anden elektronik samt sim-kort til feriebrug via en dansksproget webshop styret fra Paris.

- Vi mener, at Danmark er et ret interessant land for os, så vi lancerer blødt for at lære mere om markedet og forbrugerne her. Vi tror, at mange i Danmark vil være interesserede i paneuropæiske produkter, for I rejser meget, siger Sébastian Crozier, direktør i Orange Horizon, der er et datterselskab, som opsøger nye forretningsmuligheder.

Analytiker Morten Imsgard fra Sydbank vurderer, at det i sin tid var kløgtigt for Orange at forlade Danmark, da det danske marked er præget af en enorm konkurrence, hvor meget få selskaber er i stand til at generere et solidt overskud. Derfor forventer han heller ikke, at Orange vil gøre et særligt væsen af sig i Danmark.

- Danmark er i særklasse et konkurrencepræget marked, hvor det reelt kun er TDC, som har en fornuftig indtjening, så det giver ikke meget mening at forsøge at lancere et teleselskab i fuld skala. Man skal være meget optimistisk anlagt for at forsøge, siger Morten Imsgard til Jyllands-Posten.