Fransk stolthed vs. californisk frækhed i omstridt retssag

Ubers møde med det franske arbejdsmarked har ikke været uden problemer. San Fransisco-virksomheden har svært ved at finde sin plads på det franske arbejdsmarked, og Uber har mødt konstant modstand fra regeringen. I dag begynder retssagen mod to franske Uber-chefer.

Ubers franske chefer Thibaud Simphal og Pierre-Dimitri Gore-Coty ankommer ved retten i Paris den 30. september. De to chefer er sigtet for, hvad regeringen kalder illegal taxi service. Fold sammen
Læs mere
Foto: PHILIPPE WOJAZER

»I gør nar af den franske republik«

Den franske indenrigsminister, Bernard Cazeneuvre, taler normalt ikke med så store bogstaver. Men denne eftermiddag, den 30. juni 2015, var han ifølge folk, som var til stede ved mødet, helt oppe og køre.

Ministerens hævede røst var rettet mod en anden tilstedeværende ved mødet. Ubers strategichef i Europa, Mark MacGann, havde netop fremført Ubers krav. De var villige til at suspendere deres populære Uberpop service med uprofessionelle chauffører, hvis den franske regering lempede reglerne for at få licens til at blive chauffør for Ubers andre tjenester.

Mødet blev holdt i kølvandet på episoderne få dage forinden, hvor taxichaufførernes protester mod Uber kammede over og endte i brændte dæk og trafikkaos over hele Frankrig.

Selv om Uber suspenderede deres Uberpop service tre dage efter, har virksomheden stadig ikke givet op.

Ubers indtog i Frankrig er forløbet på samme vis som i andre lande verden over. Virksomheden lancerer konceptet med et smart, nyt alternativ til taxier og kæmper aggressivt mod alle regulativer, som begrænser virksomheden.

Forløbet i Frankrig har dog været mere intenst end vanligt. Uber har ikke haft evnerne til at bryde fri af reglerne og skabe et fredeligt forhold til de officielle myndigheder. Den seks år gamle Silicon Valley-virksomhed matcher ikke med Frankrigs mere fastlåste arbejdsmarked, hvor fagforeninger står ekstremt stærkt.

De sidste to år har regeringen med taxiselskaberne i ryggen gentagne gange implementeret nye restriktioner, som skal mindske virksomheder som Ubers vækst.

»Nye forretningsmodeller udfordrer staten. De nye virksomheder siger, at de skal have tid og lovændringer, og før man ved af det, er det for sent, og de er for store til at lukke igen,« siger formanden for Konkurrencestyrelsen i Frankrig, Bruno Lassere til Wall Street Journal.

Ubers to franske topchefer, Pierre-Dimitri Gore-Coty og Thibaud Simphal er sigtet for blandt andet at drive illegal taxi-service med Uberpop. De to chefer skal i retten den 30. september, og her risikerer de at blive dømt op til to års fængsel.

Pierre-Dimitri Gore-Coty mener, at Uber leverer bedre service, skaber jobs og forbereder byerne på en fremtid, hvor folk ikke behøver at eje biler. Han tror, at politikerne er i taxiselskabernes lommer, og at de med tiden vil falde til ro.

»I stedet for at forsøge at berolige taxierne ved at sige, at Uber er ulovligt, skulle regeringen hellere gå forrest med holdbare regulativer, som møder folkets behov for denne type service,« siger Gore-Coty til Wall Street Journal.

Bestyrelsesmedlem og direktør i det franske taxiselskab Groupe G7, Nicolas Rousselet, er lodret uenig. Taxiselskabet blev grundlagt af hans far, André Rousselet, som var nære venner med den tidligere franske præsident Francois Mitterrand. Nicolas Rousselet nægter at kalde Uber ved navn, og omtaler det kun som ’den californiske virksomhed’.

»Jeg har ikke et problem med nye konkurrence, men med den californiske virksomheds filosofi. Vil vi leve i en fantasi, hvor vi retter os efter jungleloven? Det er jo barbarisk,” siger han.

Nicolas Rousselet har lobbyet for at inderigsministeren, Bernard Cazaneuvre, ville fremskynde en lov, som kunne forbyde Uberpop.

Hvis retssagen falder ud til Ubers fordel i dag, vil Uber højst sandsynligt starte Uberpop op igen i Frankrig.