Fransk rival outperformede Mærsk i 2015

2015 var et hårdt år i containerbranchen, men for franske CMA CGM slog krisen ikke helt så hårdt igennem som hos mange af konkurrenterne. Rederiet tog markedsandele og undgik store fald i afkastgraden.

Foto: MARK RALSTON. 2015 var et hårdt år i containerbranchen, men for franske CMA CGM slog krisen ikke helt så hårdt igennem som hos mange af konkurrenterne.
Læs mere
Fold sammen

CMA CGM tabte godt nok 6,4 pct. omsætning til 15,7 mia. dollar, på trods af en volumenvækst på 6,3 pct., men alt i alt blev selskabets økonomiske resultater ikke voldsomt hårdt ramt.

Driftsoverskuddet, EBIT, faldt også 6,4 pct. før særlige poster til 911 mio. dollar, svarende til en uændret EBIT-margin på 5,8 pct., mens nettooverskuddet faldt 2,9 pct. til 567 mio. dollar. Det betyder et afkast på 9,2 pct. af den investerede kapital mod 9,9 pct. året før.

Til sammenligning faldt Maersk Lines omsætning 13,2 pct. i 2015, trods en volumenstigning på 0,8 pct., og EBIT-marginen dykkede til 6,0 pct. fra 9,2 pct. i 2014. Maersk Lines investeringsafkast var desuden på 6,5 pct. - et fald fra 11,6 pct. året før.

CMA CGM, der er det tredjestørste containerrederi i verden efter Maersk Line og MSC, anerkender, at 2016 er startet med hårde markedsvilkår og rater under pres.

Dog varsler rederiets næstformand, Rodolphe Saadé, fortsatte tiltag for at styrke flåden - blandt andet med købet af singaporeanske APL - og omkostningsstyringen, og franskmændene tror derfor, at de vil kunne tage yderligere markedsandele ved at levere vækst over markedsniveauet.