Fransk frontfigur i dansk vækstkomet

Efter to år som kapitalsfondsejet virksomhed har den danske danske butikskæde Tiger skiftet styrmand. Franskmanden Xavier Vidal har sat sig i spidsen for vækstkometen, og han er klar til at bringe Tiger ind på flere markeder og holde de tårnhøje vækstrater.

Xavier Vidal skal som Tiger-kædens nye administrerende direktør holde fart på væksten i takt med at opbygge organisationen. Fold sammen
Læs mere
Foto: ERIK REFNER

Jeg siger ikke, vi skal være Virgin og flyve vores kunder til månen.«

Nej, det siger han ikke, franskmanden Xavier Vidal, som siden 1. januar 2015 har været administrerende direktør for Zebra, selskabet bag den succesfulde forretningskæde Tiger. Men han siger til gengæld, at der ikke er nogle grænser for Tigers potentiale.

Læs uddrag af Berlingskes nye single »«

»Tiger er et af verdens stærkeste koncepter. Der er så mange muligheder, at det eneste, jeg skal sørge for, er at vælge de rigtige mulig-heder i den rigtige rækkefølge.«

Xavier Vidal taler uden antydning af beskedenhed. Til gengæld er han efter blot tre måneder på posten som administrerende direktør for Tiger stadig en smule tilbageholdende med informationer om sine planer med den danske virksomhed.

»Jeg er i gang med at finde ud af, hvilke skridt, vi skal tage først,« siger Xavier Vidal.

Skridt skal der tages. Og alt tyder på, de kommer til at blive sat i et højt tempo. For godt to år siden købte kapitalfonden EQT 70 procent af selskabet af stifteren Lennart Lajboschitz og hans forretningspartner Jacob Bier. Prisen er aldrig blevet offentliggjort, men ifølge Berlingske Business’ oplysninger blev Tiger handlet for et beløb i omegnen af to milliarder kroner. Med en kapitalfond som ejer står vækst i dag naturligt øverst på dagsordenen hos Tiger. Bestyrelsesformand Ole Andersen har beskrevet virksomheden som en jumbojet, der skal bygges, mens den flyver. Og der bliver bygget. Hver uge er der åbnet to-tre nye Tiger-butikker rundt omkring i verden, og der blev i 2013 investeret 149 millioner kroner i nye butikker. I løbet af 2014 åbnede Tiger 124 nye butikker og gik ind i fem nye lande. Ved udgangen af 2014 havde Tiger i alt 411 butikker i 25 lande.

I regnskabsbøgerne imponerer Tiger ligeledes. Kort tid efter, at butik nummer 314 i maj 2014 åbnede i Tjekkiet, kunne Zebra præsentere et årsregnskab, der viste ganske høje vækstrater. I 2013 omsatte Tiger for godt 1,7 milliarder kroner, og indtjeningen fulgte med. Driftsresultatet før særlige poster voksede fra 165 millioner kroner i 2012 til 242 millioner kroner i 2013.

Med en omsætningsvækst på hele 56 procent, er der noget at leve op til i de endnu ikke offentliggjorte regnskabsbøger for 2014. Det lader dog til at være lykkedes. Ifølge Berlingske Business gemmer årsrapporten på vækstrater på niveau med året før.

Det er med andre ord lidt af en vækstkomet, Xavier Vidal er blevet sat i spidsen for. Den 40-årige franskmand overtog posten efter Christian Mariager, som ønskede en mere aktiv bestyrelseskarriere uden for Tiger. Den officielle forklaring fra Ole Andersen var, at Tigers topledelse havde brug for nye kompetencer til de næste skridt. Andre mener dog, at direktørskiftet ser mærkeligt ud.

Under alle omstændigheder er Xavier Vidal en mand med et imponerende CV. Han er universitetsuddannet i Frankrig og Storbritannien og har siden suppleret sin uddannelse med lederuddannelse på Harvard Business School.

Xavier Vidal har haft lederstillinger i nogle af verdens største detailvirksomheder som britiske Sainsbury’s og Tesco, og han kommer til Tiger fra en direktørstilling i kosmetikkæden The Body Shop, som er ejet af franske L’Oréal. Der har han som ansvarlig for markederne Europa, Mellemøsten og Afrika haft ansvaret for over halvdelen af The Body Shops 3.000 butikker.

Allerede i forbindelse med EQTs overtagelse af Tiger var Xavier Vidal i kontakt med kapitalfonden. Dengang var han ikke klar til at rykke til København, men i efteråret stoppede Xavier Vidal i The Body Shop og var klar til København og Tiger.

»Da jeg fik opkaldet og det handlede om en dansk detailhandelsvirksomhed, håbede jeg, det var Tiger. Så jeg blev glad, da jeg hørte, at det var Tiger,« siger Xavier Vidal og konstaterer:

»Det her er min drømmedrøm.«

Måske er det oprigtig glæde og engagement, der får Xavier Vidal til at virke så selvsikker, når han taler om sit arbejde med Tiger.

»Det er ikke en kompliceret opgave, jeg står overfor. Helt ærligt, det ville være mere kompliceret, hvis jeg skulle overbevise markeder om at tage brandet til sig. Men jeg skal ikke overbevise markederne. Alle markeder vil have en Tiger-butik,« siger Xavier Vidal og trækker alligevel lidt i land.

»Jeg siger ikke, det bliver nemt. Intet er nemt. Men jeg er en type, der arbejder hårdt. Jeg har altid villet mere.«

Xavier Vidal er ikke ude på at ændre kursen på den jumbojet, der er i gang med at blive bygget. I stedet vil han bygge ovenpå med respekt for Tigers DNA og det arbejde, der allerede er lagt for dagen.

»Min forgænger og Lennart har virkelig gjort et godt stykke arbejde. Det handler ikke om at ændre noget, men om at fortsætte det, der allerede er skabt,« siger han.

Men hvad er det så, han skal, den nye Tiger-direktør? Først og fremmest skal han stå for ekspansion. I maj åbner den første Tiger-butik i USA, nærmere betegnet på Manhattan i New York, og det amerikanske marked er forståeligt nok på grund af størrelsen vigtigt at få hul på for Xavier Vidal og Tiger. Med dundrenede succes i Japan, som er Tigers største marked, er der også grund til at tro på potentiale i andre asiatiske lande.

Hastig vækst kræver en stærk organisation, og den skal Xavier Vidal også have styr på. Lige nu er medarbejderne spredt over to adresser i indre København, men inden længe bliver tropperne samlet i større lokaler. Det giver direktøren mulighed for at være tættere på medarbejderne.

»Jeg er ikke en, der bliver bag mit skrivebord. Jeg går rundt og taler med folk, men hvis man skal ned ad trappen, udenfor og op ad en anden trappe, bliver det lidt besværligt,« siger han.

Kommunikationen med medarbejderne er vigtig for Xavier Vidal. Med mange nye folk skal lederen vise retningen, og det har Xavier Vidal tænkt sig at gøre.

»Vi skal hele tiden sørge for, at de rigtige folk kommer om bord og forstår, hvad vi laver, og hvor vi skal hen,« siger han.

Med en fortid som ansvarlig for 1.600 kosmetikforretninger ved Xavier Vidal også, at det ikke kun er medarbejderne på kontoret i København, der skal have opmærksomhed. Det skal medarbejderne i butikkerne også.

»Vi skal behandle vores ansatte i butikkerne, som om de var konger. Det er dem, der dagligt er i kontakt med vores kunder, og vores kunder er i sidste ende det allervigtigste for vores forretning.«

Det er fem år siden, Xavier Vidal første gang satte sine ben i en Tiger-butik. Han var i Sverige og ville købe julegaver med hjem til sin familie. Tiger virkede som den oplagte butik til formålet.

»Jeg kom ud af butikken med to plasticposer fyldt med ting, jeg tog med hjem til familien,« siger Xavier Vidal, som ikke kunne vente til jul med at give gaverne væk. Blandt andet købte han til sin svigerfar et minigolfsæt, som kan bruges til at underholde, når man sidder på toilettet.

»Det er virkelig sjove produkter, Tiger sælger. Butikkerne er overraskende, og produkterne skaber glæde, både når man køber, og når man giver,« siger Xavier Vidal og tilføjer, at hans svigerfar stadig spiller golf på toilettet.

Nu bliver der imidlertid nemmere adgang til de skæve produkter for Xavier Vidal. Han har lagt en femårig plan for Tiger og er flyttet til København, hvor han allerede er faldet godt til.

»Det er en fantastisk by,« siger han og fremhæver et af Danmarks stolte kendetegn, monarkiet.

»Fordi jeg er fransk, føler jeg en særlig forbindelse til dronningen og hendes familie,« siger han.