Fragtrater sender APM-aktien i rekord

Trods ledelseskrise og problemer med containerforretningen satte A.P. Møller-aktien i går ny rekord. Årsagen er dels, at de altafgørende fragtrater er på vej op, dels at der florerer rygter om, at A.P. Møller - Mærsk vil splitte aktierne op i mindre dele.

Bl.a. muligheden for, at fragtraterne til Fjernøsten vil blive hævet, har været med til at presse prisen på A.P. Møller - Mærsks aktier op. Fold sammen
Læs mere
Foto: Keld Navntoft
Investorerne i A.P. Møller - Mærsk har grund til at glæde sig, selv om selskabet slås med både en større ledelsesudrensning og en tabsgivende containerforretning. Efter et par år med svingende afkast er A.P. Møller-aktien nemlig steget markant de seneste måneder, og aktien landede i går i den højeste kurs nogensinde.

Alene i går steg aktien med 2,7 procent, og med en lukkekurs på 71.700 er A.P. Møller - Mærsk nu 312 mia. kr. værd. Hermed ser det ikke ud til, at investorerne er blevet utrygge ved den store ledelsesrokade, der bl.a. betyder, at Carlsbergs topchef Nils Smedegaard overtager rorpinden efter Jess Søderberg senere på året.

Det er dog ikke Nils Smedegaard, men snarere stigende fragtrater, der kan tage hovedparten af æren for kurshoppet, fortæller analytiker Stephen Rammer fra Alm. Brand Bank. Han peger på, at sammenslutningen af verdens førende rederier, Far Eastern Freight Conference (FEFC), netop har bekræftet tidligere udmeldinger om, at de vil hæve fragtraterne på Europa-Fjernøsten med gennemsnitligt 300 dollar pr. container.

»Det blev også bekræftet, at rederierne fra august og resten af højsæsonen agter at indføre et ekstraordinært tillæg på yderligere 135 dollar pr. container. Det er virkelig noget, der vil kunne mærkes på indtjeningen i branchen og hos A.P. Møller, hvis det går igennem,« siger Stephen Rammer.

Markante udmeldinger
Han fremhæver, at fragtraterne fra Asien til Europa i øjeblikket ligger på omkring 1.550 dollar pr. container, så der er tale om markante udmeldinger fra rederierne. Stephen Rammer understreger dog, at rederierne næppe kommer igennem med de annoncerede prisstigninger over for alle kunder.

»Nu er rederierne blevet enige om en kollektiv udmelding, men det er næppe muligt at forhandle priserne så højt op med de enkelte kunder. Man vil formentlig lande på en væsentlig lavere gennemsnitlig prisstigning,« siger han.

Ikke desto mindre oplevede de fleste store rederier i går markante kurshop, og A.P. Møller-konkurrenten Neptune Orient Lines steg bl.a. med over seks pct.

Sidste år var fragtraterne under hårdt pres, og containerforretningen, der er A.P. Møllers største forretningsområde, gav selskabet et underskud på 3,4 mia. kr. Alligevel er Stephen Rammer ikke overrasket over, at A.P. Møller-aktien har sat ny rekord.

Catch up
»Aktien har ligget stille i to år, og det er kun naturligt med et ’catch up’. Samtidig har Eivind Kolding (direktør for A.P. Møller - Mærsks containerrederi, red.) sagt, at containerforretningen vil give overskud allerede i år. Den udmelding tror jeg på,« siger han. Stephen Rammer peger også på, at en del af gårsdagens kurshop formentlig skyldes markedsrygter om, at A.P. Møller - Mærsk vil splitte aktierne op i mindre dele.

»Nogle rygter siger, at Mærsk vil splitte aktien 1:10. Det vil i givet fald betyde, at flere små investorer kunne sætte penge i aktierne. I dag er aktien nominelt set meget dyr, og det kan afholde mindre investorer, der ønsker at sprede deres investeringer, fra at investere i aktien,« siger Stephen Rammer, der dog understreger, at han ikke kan vurdere, om der er hold i rygterne.

Pres udebliver
Aktiestrateg i Jyske Bank, Per Hansen, mener ligesom sin kollega fra Alm. Brand Bank, at størstedelen af kursstigningen kan tilskrives forlydender om stigende fragtrater på ruterne til Asien.

»Frygten for, at fragtraterne skulle komme under pres i 2007 har vist sig ikke at holde stik. Selv om mange rederier udvider kapaciteten i 2007 og 2008, er det forventede pres på fragtraterne udeblevet,« siger Per Hansen.

Han fremhæver samtidig, at amerikansk økonomi klarer sig bedre, end skeptikerne havde frygtet. Det er godt for verdenshandlen og har været med til at holde fragtraterne oppe.

Det var i går ikke muligt at få en kommentar fra den nye eneansvarlige for A.P. Møller - Mærsks containerrederi, Eivind Kolding.