Fragtrater fra Asien fortsætter nedturen

Spotraterne fra Asien til Europa fortsatte i denne uge med at falde. Dermed er spotraterne på ruten nu faldet 10 uger i streg - og med samlet 55 pct.

Containerrederierne har i flere år døjet med overkapacitet på ruterne fra Asien til Europa, hvor svag efterspørgsel ikke har kunne følge med udbuddet Fold sammen
Læs mere
Foto: Christian Liliendahl
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Faldet i denne uge var på 90 dollar til 675 dollar per teu (tyvefodscontainer, red.). Siden starten af august er spotraterne faldet fra 1501 dollar på ruten.

Containerrederierne har i flere år døjet med overkapacitet på ruterne fra Asien til Europa, hvor svag efterspørgsel ikke har kunne følge med udbuddet. Det har i flere omgange sendt rederierne ud i voldsomme priskrige for at fastholde markedsandele. Disse har af flere omgange udløst store tab i branchen.

Modsvaret har været markante varslede ratestigninger. Endnu en er på vej den 1. november, hvor Maersk Line og flere konkurrenter har varslet ratestigninger på 900-1000 dollar per tyvefodscontainer.

På sin kapitalmarkedsdag sidst i september fortalte Maersk Line, at man vil forsvare sin globale markedsandel på 15 pct., selv om det koster på overskuddet.

- Vi vil fastholde vores markedsandel. Vi er i branchen på den lange bane, så hvis vi opgiver markedsandele, så bliver vi en irrelevant spiller inden for 10 år. Det er ikke den vej, vi skal gå, sagde direktør for Maersk Line, Søren Skou.

Samtidig fortalte Maersk Line, at man ikke er voldsomt sårbar over for udsving i spotraterne på Asien-Europa.

Spotrater stod i første halvår for 26 pct. omsætningen i rederiet. 41 pct. af rederiets omsætning kom fra kontrakter på mindst tre måneder, mens 23 pct. var fra kontrakter på mellem en og tre måneder. De sidste 10 pct. blev hentet ind fra forsinkelsesgebyrer og andre indtægter.

- Vi har en relativt høj andel af kontrakter, hvilket var en støtte under de priskrige, vi har set i de seneste 12 måneder, sagde Søren Skou.

Den mindre eksponering mod spotmarkedet gjorde blandt andet, at Maersk Lines gennemsnitlige rate kun faldt 5 pct. fra første kvartal til andet kvartal i år under en af de mest blodige priskrige, branchen har set.

Til sammenligning faldt spotraten på fragt fra Asien til Europa med 38 pct. i samme periode ifølge tal fra SCFI-indekset.