Fragt-rutes endelige skæbne afgøres i denne uge

Clipper Group A/S meldte sig i sidste uge klar til at overtage den lukningstruede rute mellem Aarhus og Kalundborg, også selvom staten ikke vil bidrage med hjælp i form af færger.

Foto: Ernst Van Norde/Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er blevet den 9. august, og nu nærmer dagen sig, hvor Mols-Linien ikke længere sejler med deres færger på ruten mellem Aarhus og Kalundborg.

Clipper Group A/S er på nuværende tidspunkt den mest sandsynlige arvtager til sejladsen på ruten, og de kommende dage bliver afgørende, når Clipper Group A/S i dag mødes på Aarhus Havn med de vigtigste aktører.

- Vi regner med, at vi, inden ugen er omme, kan sige endeligt ja eller nej til at overtage sejladsen. Det afgørende er, at vi kan få bekræftet, at vores forudsætninger for at overtage sejladsen holder. Det vil sige, at vi skal have nogle garantier fra blandt andet Frode Laursen om et minimumsantal af lastvogne, så vi kan holde et vist fragtniveau, fortæller direktør i Clipper Group A/S Per Gullestrup til ErhvervsBladet.

Han understreger, at det for Clipper Group A/S er afgørende, om sejladsen på ruten er en fornuftig forretning for alle involverede parter, hvis rederiet skal sige endeligt ja til at overtage den, når Mols-Linien stopper med at sejle den 15. september.

Clipper Group A/S skal på mødet i dag blive enig med det store vognmandsfirma Frode Laursen og havnevæsnet fra Aarhus og Kalundborg. Også transportminister Hans Christian Schmidt sidder med ved mødet

Hemmelighedskræmmeri

Havnedirektør på Aarhus Havn Bjarne Mathiesen er sparsom med oplysninger om, hvad Aarhus Havn skal tale med Clipper Group A/S om, men lægger ikke skjul på, at han håber, at der stadig bliver sejlet på ruten mellem Aarhus og Kalundborg også efter den 15. september.

- Vi skal nå til enighed i forhandlingerne med Clipper Group A/S om, hvad afgiftsniveauet for rederiet skal være, og indtil det er helt på plads, vil vi gerne have resten for os selv, siger han.

Også hos landets største transportvirksomhed Frode Laursen er det småt med udmeldinger forud for mødet med Clipper Group A/S. Anders Balle, der er kommunikationsansvarlig i vognmandsfirmaet er dog stadig optimist:

- Jeg tror, at der kommer til at sejle en færge på ruten - også efter Mols-Linien stopper sejladsen. Men nu skal vi nå til enighed, og vi vil helst ikke begynde at kommunikere ting ud i pressen før møderne tirsdag og onsdag. Men det er klart, at hvis vi bliver enige med Clipper Group A/S om et vist antal afgange og nogle fornuftige priser, så vil vi også garantere, at vi stiller med et vist antal vogne, så det kan betale sig for Clipper Group A/S at sejle på ruten.

Optimisme hos arrangøren

Selvom både Frode Laursen og de to havne er nærige med oplysningerne forud for mødet i dag, har arrangøren af mødet fra Dansk Industri Transport Michael Svane en god mavefornemmelse:

- Det, jeg hører fra transportørerne, er en erkendelse af, at der har været et presset prisniveau på ruten, og at de i den sammenhæng ikke er afvisende overfor, at priserne bliver hævet, siger han.

På mødet deltager også repræsentanter for jernbanesiden samt et politikerpanel, der blandt andet skal drøfte muligheden for eventuelt at bruge den energibesparende gas LNG på færgerne.

Læs også på evb.dk:

Nyt håb for Aarhus-Kalundborg

Flere rederier interesseret i Aarhus-Kalundborg

Staten trækker sig ud af Kattegat