Fra udstillingsvindue til butik: Nu kan du shoppe direkte gennem Instagram

Instagram vil lancere ny shoppingfunktion, så de mange virksomheder, der annoncerer og linker til egne webshops, fremover skal sælge deres produkter direkte gennem verdens største platform for billeddeling. De danske slipse-iværksættere fra An Ivy ser frem til, at funktionen bliver mere bredt tilgængelig.

Køb i appen vil give Instagram mulighed for, at inkorporere brugernes tøjstørrelser og stil i de algoritmer, der sender reklamer ud til brugerne. Fold sammen
Læs mere
Foto: DADO RUVIC/REUTERS

Der er intet nyt i, at en post, hvor ordet »Sponsoreret« figurerer øverst til venstre, dukker op blandt kattevideoer, feriefotos og gastronomisk blær i ens Instagram-feed.

Det nye består imidlertid i, at det sociale medie Instagram vil lancere sin egen shoppingfunktion. Det skriver Wall Street Journal.

Det vil give brugerne mulighed for at ordne impulskøbene direkte i Instagrams app i stedet for blot at blive viderestillet til virksomhedernes egne webshops, såfremt nogle af de mange sponserede opslag skulle friste.

Det nye træk fra Instagram er et forsøg på at udnytte den popularitet, som det sociale medie, der er ejet af Facebook, har opnået – særligt indenfor markedsføring af mode- og forbrugsvarer.

Den nye satsning vil til at starte med kun omfatte 20 brands, herunder Adidas og Instagram-stjernen Kylie Jenners make-up produkter. Det er et strategisk udtænkt valg, der skal skærpe konkurrencen med internettets giganter indenfor e-handel, Amazon og Walmart.

Slipseiværksættere »hilser udvikling velkommen«

Alexander Gram er blogger, modeskribent og medstifer af virksomheden An Ivy, der er en dansk iværksætter-virksomhed, som sælger moderigtige slips med det yngre »Instagramsegment« som målgruppe.

Det sociale medie har derfor været en stor del af deres vej mod forbrugernes klædeskabe. Virksomheden fik en investering på 500.000 fra Jesper Buch i DR-programmet Løvens Hule.

Alexander Gram er ikke tvivl. En mulighed for salg direkte gennem Instagram ville være en udpræget positiv udvikling for en virksomhed som deres.

»Et slips er et meget visuelt produkt, der kan vises i mange forskellige sammenhænge. Derfor har Instagram fra starten af været oplagt for os. Vi ville kunne sælge mere, hvis kunderne kunne købe direkte i Instagram-appen. Jo flere klik, der er, indtil varen er i kurven, jo flere vil falde fra et sted på vejen. Derfor hilser vi selvfølgelig den udvikling velkommen,« siger han.

Det sociale medie rundede sidste år en milliard månedlige brugere. Det er derfor blevet både influencere og almindelige modebevidste unges foretrukne habitat – hvilket virksomhederne naturligvis er meget opmærksom på.

»Der er sindssygt mange om buddet. Der bliver skabt så meget indhold, hvilket også sætter høje krav til det indhold, du laver. Hvis det ikke er flot og ser professionelt ud, kan man næsten lige så godt lade være,« siger Alexander Gram.

Vil kæmpe om de store brands

Den kommende udvidelse af Instagram-universet lanceres efter, at store globale brands som blandt andre Nike er begyndt at sælge deres produkter direkte gennem Amazon og Walmart for at komme tættere på kunderne.

Den nye shoppingfunktion er baseret på andre elementer, som Instagram har tilføjet i løbet af det seneste år, blandt andet et personificeret shoppingfeed og muligheden for at tagge produkter på billeder. Lignende funktioner eksisterer allerede på eksempelvis Pinterest, en visuel socialmedie-platform, hvor shopping og mode også er et af omdrejningspunkterne.

»Instagram giver en masse muligheder for at skabe en visuel identitet, som man ikke kan opnå på samme måde gennem annoncering og mere traditionel markedsføring. Udover at være en salgskanal fungerer det som vores visitkort og ansigt udadtil. Mange kunder køber ikke et slips, første gang de ser os. De følger måske med og bliver løbende mere interesseret,« siger Alexander Gram.