Fra oktober kan du ansøge om .asia-domænet

Domæne. Den virtuelle port til det asiatiske marked bliver åbnet i oktober måned. Danske virksomheder kan fra den 9. søge at registrere deres varemærker og virksomhed med endelsen .asia.

Sidste år var det Europa, der fik sit eget domæne med .eu. Nu er det Asiens tur med .asia. Fra den 9. oktober i år kan de danske virksomheder med asiatiske ambitioner søge om at få netop det domæne.

Selvom man som virksomhed ikke står med den ene fod i Asien, kan der alligevel godt være en idé i at overveje at få sit varemærke registreret.

- Nu da datoen for .asia-ansøgninger er officiel, gælder det for danske virksomheder om at beskytte deres varemærker i den del af verdenen. Samtidig er det en god anledning til at udnytte mulighederne for at etablere sig på et hastigt voksende asiatisk marked. Da det europæiske .eu-domæne blev lanceret, oplevede vi flere virksomheder, der først alt for sent tog tidsfristerne alvorlige. Og så spænder man unødigt ben for sig selv, siger Mikkel Noesgaard, direktør for produktudvikling i Speednames Business, der udbyder .asia.

Delt opVirksomhedernes mulighed for at ansøge om det nye .asia-domæne vil blive delt i to. Først og fremmest gælder det for virksomhederne om at ansøge om domæner for deres registrerede varemærker. Det skal ske fra d. 9. oktober 2007.

Dernæst får de, der allerede har sikret sig domænerne for egne registrerede varemærker, mulighed for at ansøge om yderligere domæner relateret til deres forretning. Det sker fra d. 13. november. Samtidig vil danske virksomheder med kontor i Asien få mulighed for at ansøge om yderligere domænenavne med .asia-endelsen uanset om disse i forvejen er registreret som varemærker.

I modsætning til lanceringen af .eu-domænet bliver ansøgningsprocessen til .asia-domænet dog anderledes, da det ikke handler om at komme først med sin ansøgning. Er der to eller flere ansøgninger om det samme domæne, går domænet i udbud.

- Der vil blive stor konkurrence om mange af de samme .asia-domæner fra virksomheder over hele verdenen, så jo før de danske marketingafdelinger får forberedt deres ansøgninger, jo bedre. De skal kunne bevise ejerskabet af deres varemærker, siger Mikkel Noesgaard fra Speednames Business.

Der er over 409 millioner internetbrugere i Asien mod blot 319 millioner i Europa og kun 231 millioner i Nordamerika (kilde: Internet World Stats).

- mja