Fra Napster til nytænkning

Musikbranchen øjner bedre tider efter et årti med digitalisering og pirater. Erfaringerne kan være et kraftigt fingerpeg for andre medieindustrier.

Foto: Colourbox.
Læs mere
Fold sammen
Fase 3: Opbrud
»Vi er nu inde i en fase med diversifikation af markedet. Der er nu mange måder at distribuere musikken på,« siger marketingdirektør Jesper Bay fra IFPI og nævner TDC’s Play som eksempel.

»Her får folk musikken gratis som en del af abonnementsordningen. De tager ikke penge op af lommen, men musikken har stadig en værdi,« siger han.

Hos TDC er man mindst lige så begejstret for Play- produktet, selv om man altså skal betale pladseselskaberne for sange, der downloades. Og dem er der mange af. I sine første ni måneder har ordningen leveret 60 millioner musiknumre til TDCs kunder. Play er den første i en række lignende tilbud, hvor musikken skal øge værdien af et andet produkt, fortæller Jesper Bay.

»Der er adskillige initiativer på vej. Nokia og Sony Ericsson kommer med musik i mobiltelefoner, og elselskaberne har også planer om noget.«

Også på butikssiden er der nye konstellationer, onlinegiganter som MySpace og Amazon udfordrer iTunes med ambitiøse musikbutikker. Disse og andre forhandlere har efterhånden fået pladebranchen til at skaffe sig af med den upopulære DRM-binding, og stadigt mere musik kan nu frit kopieres til eget brug. Endelig er der også kunstnerne, der nu udgiver egne plader, nogle gange med opfindsomme prismodeller.

Således blev Radiohead i 2007 kendt for at tilbyde sit nye album, In Rainbows, gratis på nettet, eller rettere, man betalte, hvad man fandt for rimeligt. I 2008 var ét af de mest solgte mp3-albums i 2008 »Nine Inch Nails’ Ghosts I-V«, hvor bandet gjorde en del af musikken frit tilgængelig, endda på en af de mest berygtede fildelingstjenester med det rammende navn The Pirate Bay. Samtidig blev resten af albummet udgivet med vide beføjelser for kopiering. Alligevel blev solgte NIN masser af albums på lovlig vis og tjente derved altså også penge på øvelsen. Marketingdirektør Jesper Bay fra IFPI understreger, at en sådan strategi primært fungerer for etablerede bands.

Ved indgangen til 2009 lyder der nye, forsigtigt optimistiske toner fra musikindustrien, der har tiltro til, at de mange nye distributionsformer vil gøre det mindre attraktivt at piratkopiere. Tingene bliver dog aldrig som tidligere, hvor pladebranchen indtog den helt centrale rolle i markedet, og man skal vænne sig til mere beskedne tider. Ikke kun pga. de mange nye spillere på markedet, men også fordi digitalisering betyder prisfald. Digital musik forsætter med at æde sig ind på markedet på bekostning af CDerne, og det koster på bundlinjen. Musikken er billigere online og selv med de lavere produktionsomkostninger, betyder det en ringere indtjening. Et fænomen musikken ikke er ene om at opleve.