Fra Napster til nytænkning

Musikbranchen øjner bedre tider efter et årti med digitalisering og pirater. Erfaringerne kan være et kraftigt fingerpeg for andre medieindustrier.

Foto: Colourbox.
Læs mere
Fold sammen
Fase 2: Overgang
Det med det konservative kan der være noget om. I hvert fald var det en udefra kommende spiller, der fik gang i et lukrativt, lovligt onlinemarked, nemlig Apple, en nichespiller i computerbranchen og en ukendt størrelse i musikverdenen. Dét sidste ændrede iPod og iTunes på med det store gennembrud i 2003. Den bærbare musikafspiller er blevet et stilikon, og Apple er rykket op i det globale erhvervslivs superliga. Det var hardwaren, iPod’en, der skabte størst opmærksomhed, men i virkeligheden var den digitale musikbutik, iTunes, Applechef Steve Jobs’ egentlige kunstgreb. Med ét slag kunne de lovlydige musikinteresserede købe og downloade musik med ganske få klik, og det var populært.

Det digitale musikmarked boomede, og Apple fik broderparten af det, ligesom man løb med en pæn del af den samlede fortjeneste i musikkredsløbet. Kilder i branchen fortæller Berlingske Tidende, at iTunes er en dårlig forretning for mange, bortset fra Apple. Og som vigtig sidegevinst havde Apple med kombinationen iPod plus iTunes introduceret et lukket kredsløb, hvor man skulle have en iPod for at bruge iTunes og vice versa. Apples indtog på musikscenen var samtidig startskudet til et opbrud i markedet, en udvikling der tog fart i 2007.