Fra mediebureau til softwarehus

Det danske mediebureau OMI har udvidet forretningen med et softwareværktøj, som nu benyttes af syv bilmærker i tre lande. Det begyndte som en god idé, men er nu blevet en selvstændig forretningsenhed med egen organisation.

Mikkel Andreas Lippmann, partner i OMI og AutoCRM
Læs mere
Fold sammen

Den digitale revolution har sendt chokbølger gennem stort set alle sektorer i dansk og internationalt erhvervsliv de seneste mange år.

Det gælder også i reklamebranchen, hvor tidligere klart definerede grænser mellem reklame- og mediebureauer, digitale bureauer og konsulenthuse er blevet så utydelige, at ingen længere kan få øje på dem.

Det har man også oplevet på det digitale mediebureau OMI A/S, hvor det ikke længere er det at sælge medieplaceringer, som er det mest fremgangsrige forretningsområde.

Det er derimod et softwareværktøj udviklet til bilbranchen, AutoCrm, som groft sagt gør det enkelt for kunderne (bilforhandlere og -importører) at måle udbyttet af deres investerede marketingkroner og samtidig giver dem et digitalt salgsværktøj. Og det er blevet taget godt imod.

»Vi er kommet rigtigt godt i gang med AutoCrm som softwareselskab som udbryder af OMI. Vi har solgt over 500 licenser til syv mærker i tre lande i løbet af det seneste halve år,« fortæller Mikkel Andreas Lippmann, partner i OMI og AutoCrm

Senest har AutoCrm lukket en aftale i Sverige med den nye importør af Citroën på de breddegrader, SC Motors. Faktisk er der så godt gang i butikken, at Mikkel Andreas Lipp­mann betegner AutoCrm som »et start-up, der tjener penge fra begyndelsen«.

Udviklet fra bunden

Ideen til værktøjet opstod for snart ti år siden, da OMI som mediebureau samarbejdede med Citroën.

Begge parter savnede et effektivt kampagne-effektsystem, og da der ikke var noget brugbart at finde på markedet, gik OMI så småt i gang med selv at udvikle.

Hvad var jeres tanker bag AutoCrm?

»Vores filosofi bag og tilbuddet til markedet tager sit afsæt i, at vi løser et problem for kunden (importøren, kunden eller forhandleren, red.). Nemlig at gøre det nemt at komme i kontakt med virksomheden,« siger Mikkel Andreas Lippmann.

I dag er AutoCrm som nævnt flyvefærdigt som et stykke »automatiserings-software« inden for marketing og salg til autobranchen.

Basisproduktet består af fire moduler: Prøvetursbooking, værkstedsbooking, en branded webshopløsning og en serviceaftaleberegner, som inkluderer mikrofakturering direkte mellem kunde, brand og værksted.

»Dertil kommer, at alle moduler er knyttet op til et mini-CRM og dialogsystem, der gør, at kundeservice forbedres samt at sælger/forhandler møder kunden i øjenhøjde. Importøren sidder tilbage med et kæmpe overblik,« mener Mikkel Andreas Lippmann.

AutoCrm er altså en platform, der integrerer med alle mulige andre IT-systemer i virksomheden og kan betjenes derfra. Det giver brugerne en oplevelse af at kunne foretage mange forskellige transaktioner, såsom at sælge en bil, en serviceaftale, et sæt vinterdæk eller lave en annonce.

Tænk stort fra dag ét

Han fortæller, at OMI fra begyndelsen tænkte på softwareværktøjet som mere end blot det kampagne-effektsystem, som var udgangspunktet.

»Vi så på det som et forretningssystem, som kan hjælpe vores kunder med at øge salget baseret på bedre service Vi begyndte med en løsning, som er helt anderledes i dag, og som vi har skaleret op,« siger Mikkel Andreas Lippmann.

Potentialet for den danske virksomhed er da også til at få øje på, da det relativt let kan bredes ud til resten af Europa og alle bilbrands. Der er omkring 20 bilbrands i Europa og flere end 50.000 forhandlere. For at bruge AutoCrm-løsningen skal der betales et fast månedligt beløb, og Mikkel Andreas Lippmann er ikke i tvivl om potentialet.

»Vi har ikke blot udviklet et softwareværktøj. Set i et større perspektiv er vi ved at skabe et stort økosystem med dialog mails, beregner, webshop, bookings, apps, der giver kunden overblik samt faciliterer en bedre dialog og imødekommenhed,« siger han.

Og fremtiden?

»Nu er vi kommet godt i gang med AutoCrm, men ser vi lidt længere frem i tiden, så er der intet til hinder for, at vi rykker ind i andre vertikaler. Softwaren platformen er jo udviklet, og der er masser af andre brancher, der kunne havde rigtigt god gavn af at få strømlinet den digitale kunderejse,« siger Mikkel Andreas Lippmann.