Fra brugervenlighed til brugerdrevet innovation

Via en innovationscamp er Snitker & Co rykket op i værdikæden og er gået fra at levere brugervenlighedstests til at bidrage til selve produktudviklingen.

Læs mere
Fold sammen
- Vi havde sådan set ideen, men havde brug for nogen til at konkretisere vores behov og facilitere processen.

Sådan udtrykker direktør i det fire år gamle konsulentfirma Snitker & Co, Thomas Snitker, sine bevæggrunde for i efteråret 2008 at gå ind i den accelererede og styrede innovationsproces, InnAware, der er en såkaldt businesscamp, der for tiden forløber på handelshøjskolen Copenhagen Business School.

Resultatet, der nu er ved at blive implementeret i virksomheden, der laver brugervenlighedstest på hjemmesider og automater, er, at den har fået en plan for, hvordan virksomheden skal udvikle sig opgavemæssigt og organisatorisk i de kommende år.

- Vi kunne se, at vi havde behov for at skabe udvikling i virksomheden, men vi kunne ikke se, hvem der kunne hjælpe os igennem. Vi ved ikke selv meget om forretningsudvikling og havde brug for specialister, som dem der var tilknyttet businesscamp’en, som kunne hjælpe os med, hvad vi skulle gøre og hvad vi skulle undgå, fortæller Thomas Snitker, der hidtil har udviklet efter den klassiske ’trial and error’ metoden.

Læs også

På et andet niveau

- Det har været en meget usystematisk innovation i forhold til det her. InnAware har løftet os op på et helt andet niveau, siger Thomas Snitker, der i disse dage er på konference i Monte Carlo for at præsentere sin nye del af forretningen på en innovationsmesse.

- Vi er drevet af en ide, om at gøre verden mere brugervenlig og indrettet efter brugernes behov. Det vi har tænkt er, at det vi gør med at teste brugervenlighed på hjemmesider, parkeringsautomater og i andre sammenhænge, i virkeligheden har større betydning for virksomhederne i deres produktudvikling frem for efter produktet er blevet til. Der har InnAware hjulpet os til forståelsen af, at der er et helt nyt marked for os inden for udvikling i andre produktkategorier.

- Så fra at være beskæftiget med at teste teknologisk marketing og it, arbejder vi nu med brugertests på blandt andet mejeriområdet med henblik på at udvikle produkter, der er drevet af markedets behov i stedet for ingeniørernes idérigdom, forklarer Thomas Snitker, der synes, at der mangler nogen til at ruske op i ingeniørerne og deres chefer.

- For at deltage på en sådan camp skal man være åben overfor forandring. Hvis ikke man er det, vil man føle sig frustreret. Man skal være klar til at blive udfordret på sin vanetænkning. Det er hårdt arbejde, hvor man møder mange mennesker på kort tid. For os har det været en proces der ville have taget et år eller to at komme igennem selv - her har det nærmest været overstået seks uger. Det er helt fænomenalt, siger Thomas Snitker.

Han har betalt i alt 15.000 kr. for at deltage i forløbet der består af fire faser og tre sessioner over i alt ni måneder.

I alt har virksomheden brugt ca. 150 mandetimer på projektet, som han forventer vil fordoble virksomhedens omsætning over de næste fire år:

- Jeg regner med at se samme udvikling på vores nye afdeling, som vi har haft i vores brugervenlighedsafdeling, der siden 2004 er vokset til en omsætning på 10 mio. kr.

læs også på erhvervsbladet.dkDanske smv'er for dårlige til innovation

Find vej i junglen af innovationstilbud

Ny opfinderkultur er opstået på nettet