Founders House er blevet en vækstmagnet

Det startede som en rugekasse for iværksættere. I dag er Founders House blevet til et københavnsk omdrejningspunkt for nogle af de mest progressive tech-vækstvirksomheder.

Tine Thygesen fra Founders House Fold sammen
Læs mere
Foto: Simon Læssøe

Det klør i de kreative fingre i en baggård i kvarteret ved Islands Brygge i København. På kort tid er der her vokset et rivende tech-virksomhedsmiljø op, der nu huser rundt regnet 40 virksomheder og 400 medarbejdere.

I midten af det hele ligger Founders House. Indtil for et halvt år siden lå det non-profit-baserede iværksætterfællesskab i Gothersgade i København, men flyttede i sommeren 2014 til de gamle FDB-bygninger i Njalsgade.

Dermed er fødekæden ved at være fuldendt. Founders House er rugekasse for startups – i husene rundt omkring har mere etablerede virksomheder med vækstpotentiale placeret sig. Virksomhedsnavne som Vivino og Labster hører nu hjemme her. Og det passer 34-årige Tine Thygesen, ophavskvinde til bl.a. hotelværelsessitet Everplaces og medstifter af Founders House, helt fint. Ideen er nemlig at samle kræfterne. Behovet stod klart i forbindelse med udviklingen af Everplaces.

»De to ting hænger sammen. Fordi det fra starten med Everplaces stod klart, at vi og andre danske startups måtte have et miljø, der kunne virke tiltrækkende på udenlandske specialister. Løn og pensionsordninger kan vi ikke konkurrere på, men vi kan skabe et kontormiljø og et fællesskab, som i sig selv er attraktivt,« siger hun.

Founders House huser typisk de mindre startups, der skal ud over rampen og testes i virkeligheden. Her er der i høj grad brug for, at man kan trække på andre, der bokser med de samme udfordringer som én selv. Det er dem, man i startup-fasen har brug for at tale med, og det er også baggrunden for, at skillevæggene er få og gennemsigtige i Founders House. Her handler det om erfaringsudveksling.

»Det er på mange måder meget simpelt. Vi har brug for rammer, der fremmer udvekslingen af erfaringer. De teknologibaserede startups løber ind i de samme udfordringer – både forretningsmæssigt og teknisk – og der er ingen grund til ikke at hjælpe hinanden. Det er sjældent, at virksomhederne er konkurrenter som sådan,« siger hun og tilføjer:

»Det handler om at kunne sætte sig i kantineområdet og diskutere problemer. Og det handler om at kunne give hinanden et klap på skulderen – også hvis det handler om, at noget falder til jorden. For det er ofte det, iværksætteri handler om. Langt de fleste projekter ender med at gå ned. Sådan er det. Så er det bare om at komme videre.«