Forvirring tvinger Mærsk til navneskifte

Det skabte for meget forvirring om fremtiden for en række mindre A.P. Møller-selskaber, da de sidste år blev skibet ud i et selvstændigt forretningsområde. Derfor får gruppens femte forretningsben nyt navn.

Chef for det tidlligere Services & Other Shipping, nu APM Shipping Services, Morten Engelstoft er udfordret af, at der kommer mange nye skibe, som gør sammenhængen mellem udbud og efterspørgsel vanskelig. »Vi forventer en svag forbedring i de kommende år, og derfor forventer vi også en gradvis forbedring af rateniveauerne,« siger han. Foto: Erik Refner Fold sammen
Læs mere

Stor forvirring om fremtiden for en række mindre selskaber i A.P. Møller - Mærsk skal nu afsluttes. Det såkaldte femte ben er en del af kerneforretningen, slår selskabet fast og forsøger dermed at afslutte spekulationer om mulige frasalg blandt de mindre kendte selskaber i A.P. Møller - Mærsk.

Det femte mindre forretningsområde skifter navn til APM Shipping Services fra tidligere Services & Other Shipping. Samtidig bliver der sat nye ambitiøse mål for området – mål som skal nåes, uanset hvad der sker, understreger forretningsområdets chef, Morten Engelstoft.

»Det har været en kerneaktivitet hele tiden. Men jeg synes, at vi skulle bruge APM-navnet for tydeligere at illustrere den tilknytning, der er til gruppen,« siger Engelstoft.

Begrænset med synergier

Forretningsbenet består af en række selskaber, som ikke passer ind i de fire hovedområder i gruppen: Containerrederiet Maersk Line, olieselskabet Maersk Oil, havnedelen APM Terminals og Maersk Drilling, der leverer olieplatforme. Området blev skabt sidste år for at samle den resterende del af gruppen. Men det har siden ført til spekulationer om, hvorvidt selskaberne placeret her var sat til salg.

»Jeg har efter otte-ni måneder i min nye rolle kunnet mærke, at der stadig bliver spurgt til, om det her område var kerneforretning. Jeg har ønsket at illustrere det endnu tydeligere ved at tilføje APM-navnet,« siger Morten Engelstoft.

APM Shipping Services består af tankrederiet Maersk Tankers, Maersk Supply Service, som leverer services til olieselskaberne, lodsselskabet Svitzer og logistikvirksomheden Damco. Engelstoft erkender, at der er begrænset med synergier mellem de meget forskellige selskaber.

»Der er ikke nogen væsentlige synergier mellem de fire områder. Det er heller ikke derfor, området er etableret. Det er etableret for at skabe yderligere fokus på at skabe resultater i de fire selskaber,« siger Morten Engelstoft.

Opmærksomhed mod at få vendt udvikling

Flere dele af APM Shipping Services har ikke leveret de resultater, som gruppen overordnet kræver. Maersk Supply Services er det eneste område, som er tæt på A.P. Møller - Mærsks mål om at give et afkast på ti pct. af den investerede kapital. Det skal ændres fremover.

»Vi fokuserer primært på det, vi selv kan gøre noget ved, og der er i alle selskaberne masser af ting at gøre,« siger Engelstoft.

Målet er, at de fire selskaber samlet skal tjene mere end 2,5 mia. kr. i 2016. Der er et mål, som Engeltoft vil nå, og han ved ikke, hvad der skal ske, hvis ikke det lykkes.

»Det er ikke noget, jeg har skænket en tanke. Det er et vanskeligt mål, men det er bestemt noget, vi kan nå,« siger Engelstoft.

Han siger, at der ikke er planer om at ændre navne på de enkelte selskaber. Nu skal al opmærksomhed rettes mod at få vendt udviklingen.

I Damco bliver der nu sat gang i en større restrukturering efter underskud i 2013. Omkostningerne skal ned, og selskabet skal gøres mere konkurrencedygtigt. I lodsselskabet Svitzer skal indtjeningen også løftes, mens planerne i Maersk Supply Service er en mere offensiv vækststrategi.

Det sidste selskab i Morten Engelstofts områder er tankrederiet Maersk Tankers, som han også selv er daglig leder for. Rederiet lider af samme problemer, som også har plaget verdens største containerrederi, Maersk Line, med alt for mange nye skibe i et marked, der har begrænset vækst. Tankmarkedet vokser årligt med tre-fire pct.

»Det, som er udfordringen, er, at der kommer mange nye skibe, og det gør sammenhængen mellem udbud og efterspørgsel vanskelig. Vi forventer en svag forbedring i de kommende år, og derfor forventer vi også en gradvis forbedring af rateniveauerne,« siger Morten Engelstoft.

A.P. Møller - Mærsk besluttede sidste år at etablere det nye femte ben i koncernen. Det skete for at få mere ud af de mindre selskaber i koncernen, som topchef Nils Smedegaard Andersen dengang udtrykte det.