Forvirring om iPad-tal

En analytiker ramte tilsyneladende eftertrykkeligt forbi, da han forsøgte at beregne, hvor mange iPads, Apple solgte den første dag. Men den sælger stadig bedre end iPhonen.

Foto: MONICA M. DAVEY
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Første gættede en analytiker på 700.000 solgte iPads på den første dag. Så erklærede Apple, at de kun havde solgt 300.000. Men nu viser det sig, at der meget vel kan være solgt mere end 500.000 iPads allerede. Det skriver IT-mediet The Register.

Årsagen til misforholdet er, at Apple kun har medregnet de iPads, der blev købt i en fysisk butik - eller solgt og leveret via Apples egen Applestore på nettet. Men her medregner Apple ikke de iPads, der sælges med mobilt bredbånd - for de er nemlig endnu ikke afsendt, skriver The Register.

Mange i kø

Når antallet af solgte iPads er interessant, skyldes det blandt andet, at Apple med den nye tavle-PC har indvarslet en ny æra for aviser, magasiner og bøger. Disse kan nemlig købes og læses på Apples tavle-PC, hvor der sågar er mulighed for at abonnere på digitale udgivelser. Det kan puste nyt liv i en nødlidende mediebranche. Interessen for Apples iPad er dermed en tidlig indikator for, om det er det denne vej, udviklingen kommer til at gå - for Apple har tidligere banet vejen for nye forretningsmodeller, fx online-salg af digital musik. Et analysehus var sågar ude og tælle hoveder i køen foran Apples butik i New York, og talte her 730 styks ventende - hvilket er langt flere end der stod i kø, da Apple introducerede iPhonen.

Flere end iPhonen

Uanset om det rigtige tal er 500.000 solgte iPads den første dag, er rekorden fra iPhonen dog slået med en stor margin. Ifølge CNN solgte iPhonen nemlig kun 200.000 eksemplarer den første dag, og selv om iPhonen i sig selv fortsat kun er en niche-telefon hvis man ser på samlede antal solgte telefoner i verden, har iPhonen bidraget til at sætte helt nye standarder for brugervenlighed i hele mobilindustrien. Analytikere har estimeret, at Apple vil sælge over tre millioner iPads i år - nogle analytikere gætter sågar på, at salget ryger over 10 millioner inden for de næste 12 måneder.

Flere nyheder denne uge

Allerede i denne uge kan der være nyheder på vej igen, da Apple har inviteret pressen til at kigge på det nye iPhone OS 4.0, der er styresystemet, som selskabets telefoner bruger. Det er dette styresystem, der også styrer en iPad - og det ser ud til, at systemet kommer til at rumme en række nyheder, herunder muligheden for at køre flere forskellige programmer på een gang.

Samtidig har Apple erklæret, at de nye iPad-ejere i gennemsnit købte en digital bog hver via selskabets iBooks-service, hvor Apple har kastet sig ud i salget af digitale bøger, og fra den fra iPhonen kendte App Store, der også er indbygget i iPaden, hentede brugerne i gennemsnit tre programmer.

Mange udbydere af bredbånd

Apples iPad blev i Danmark en kort overgang kritisteret for at stavnsbinde kunderne, fordi Apple havde valgt en særlig type lillebitte SIM-kort til de iPad-modeller, der bruger mobilt bredbånd. Det skulle så betyde, at kunderne ikke kan skifte udbyder af mobilt bredbånd, fordi de øvrige teleselskaber ikke udbyder den særlige type SIM-kort. Allerede kort efter at Politiken havde bragt historien om stavnsbinding, meddelte det lille teleselskab Bibob dog, at de nu havde bestilt en stavl af de særlige SIM-kort hjem til kommende iPad-brugere, og flere andre telelseksaber forventes at følge efter.

Det er endnu uvist, hvad iPaden kommer til at koste i Danmark, men mens den model, der kun bruger trådløst net kan købes allevegne, er det oplagt, at 3G-modellen vil blive solgt sammen med mobilt bredbånd via teleselskaber, sådan som det kendes fra mobiltelefoner med tilskud. I USA sælges iPaden med et abonnement hos AT&T, dog uden binding.