Fortsat hed mobilkonkurrence i Danmark

Danskerne skal ikke frygte stigende mobilpriser, efter at det lille Bibob tirsdag blev købt af Telenor/Sonofon.

Endnu tirsdag middag var Bibobs hjemmeside ikke blevet opdateret med nyheden om, at selskabet er solgt. Fold sammen
Læs mere
Konkurrencen på det danske mobilmarked er ikke truet, efter at Telenor tirsdag morgen købte lavprisselskabet Bibob for 93 millioner kroner.

Det siger teleanalytiker John Strand, Strand Consult, som analyser telebranchen herhjemme og i udlandet.

»Det, vi ser nu, er en konsolidering i den danske telebranche, og det er en kontinuerlig proces. Den begyndte allerede i 2002, altså for temmelig mange år siden. I praksis kommer der nye spillere til hele tiden - der er bare nogen, der bliver spist undervejs. Så jeg er ikke urolig for konkurrencen i Danmark. Tværtimod er det et tegn på, at konkurrencen virker,« siger John Strand.

Ikke sjovt at være lille

Han understreger, at det bliver stadig sværere - og mindre sjovt - at være en lille spiller i Danmark. Senest lancerede TDC som landets største mobilselskab mandag i denne uge tilbuddet om, at kunderne for 49 kroner om måneden kan ringe gratis til de andre 1,8 millioner danske TDC-mobilkunder.

»Der er stadig masser af muligheder for at konkurrere. Jeg tror blot, at vi kommer til at se anderledes på, hvad et teleselskab er. PC-producenterne bliver aktive spillere. De vil begynde at sælge bredbåndsforbindelse og opkræve penge hos kunden for de produkter, som de køber engros hos teleselskaber. Det sker allerede i udlandet. Internet-boghandelen Amazons e-bogslæser, Kindle, fungerer sådan. Her har kunderne købt datatrafik hos Amazon, som så betaler teleselskabet Spring for datatrafikken, når folk bruger Kindle-læseren,« siger John Strand.