Fortrop for udenlandske iværksættere i Danmark

Omsætningen er lig nul – alligevel er danske Discue interessant for udlandet. Kampen om de bedste iværksættere spidser til internationalt.

»Jeg ser en fremtid for Danmark, hvor økonomien bliver bedre, fordi en masse dygtige iværksættere får succes,« siger Carlos Alaejos Garcia fra IT-virksomheden Discue. Foto: Jens Astrup Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danmark vil så gerne have flere udlændinge som Carlos Alaejos Garcia til landet. Han er en 30-årig spanier, der drømmer stort. Meget stort. For mindre end et år siden etablerede han IT-virksomheden Discue, der holder til på Frederiksberg. En yderst lovende opstartsvirksomhed med ambitioner om at ændre verden.

Carlos Alaejos Garcia kom til Danmark i 2010 for at studere på CBS i København. Han er efterfølgende blevet i Danmark og er meget begejstret for iværksættermiljøet herhjemme.

Danmark har traditionelt ikke været god til at tiltrække de bedste iværksættere fra udlandet. Men noget nyt er i gære:

»Jeg ser en fremtid for Danmark, hvor økonomien bliver bedre, fordi en masse dygtige iværksættere får succes – og flere og flere af de nye iværksættere vil komme til fra udlandet. Den udvikling er allerede i gang,« siger Carlos Alaejos Garcia.

Discue er fortrop for en udvikling, Danmark forsøger at fremme. Eksempelvis inviterede Erhvervsstyrelsen i oktober i pilotprojektet Launchpad 28 talentfulde iværksættere hertil. Her får de hjælp til at etablere og drive virksomhed.

Inspirationen til dette projekt kommer fra udlandet, hvor de byer, som for alvor rykker på iværksætterfronten, har en høj koncentration af opstartere fra andre lande.

Guldæg

Discue har i den grad imponeret sine omgivelser, så den for nylig vandt den danske udgave af iværksætterkonkurrencen »Guldæg 2013«, der er en international konkurrence arrangeret af den israelske regering. Førstepræmien i »Guldæg 2013« er en tur til Israel og deltagelse i iværksætter-eventen DLD 2013. Sidstnævnte er et af mange israelske initiativer, der skal gøre Tel Aviv til verdens mest attraktive by for iværksættere.

Berlingske Business mødte Carlos Alaejos Garcia og medstifter Josep Renard i Tel Aviv på DLD 2013. Konferencen bærer tydeligt præg af, at Israel kæmper benhårdt for at tiltrække de bedste internationale iværksættere.

Bejler til iværksættere

Carlos Alaejos Garcia har fået en masse ud af at stifte bekendtskab med den israelske iværksætterkultur. Men virksomheden er heller ikke i tvivl om, at israelerne har et klart mål om at finde de bedste iværksættere i udlandet.

»De vil meget gerne have os til at flytte til Israel. Men vi er meget glade for Danmark,« siger han.

Oplevelsen har dog fået Discue til at overveje, hvorvidt man senere skal oprette en afdeling i Israel.

Det er lykkedes Tel Aviv at tilltrække rigtig mange multinationale selskaber, og eksempelvis har Google oprettet et campus, hvor de hjælper iværksættere med at komme godt fra land. Google er en yderst attraktiv partner for mange højteknologiske iværksættere.

»Der må være en grund til, at så mange store virksomheder er her i landet. Og de gør Tel Aviv til et mere attraktivt sted at starte virksomhed. Eksempelvis er vi hernede kommet i kontakt med Google,« siger Carlos Alaejos Garcia og fortsætter: »De kan hjælpe os med at få en masse brugere, og så forventer vi store indtægter fra Google Adsense til video.«

Attraktive udlændinge

Den unge iværksættervirksomhed har fået hjælp til at komme fra start i Danmark. Eksempelvis har Discue fået stillet lokaler til rådighed af Copenhagen School of Entrepreneurship (CSE), og flere af medarbejderne er lønnet med midler fra EU. Discue har ingen indtægter og er indtil videre en dårlig forretning. Men Danmark skal nok drage nytte af starthjælpen, lover Carlos Alaejos Garcia:

»Først og fremmest er farverne på vores firmalogo røde og hvide.«

Den unge spanier har været længe nok i Danmark til at adoptere dele af den tørre danske humor.

Hvis missionen lykkes, kan der være rigtigt mange nye videntunge arbejdspladser på vej til Danmark. Carlos Alaejos Garcia er overbevist om, at Discue bliver en gigantisk kommerciel succes.

Et flop eller en guldrandet succes, som ændrer verden. Om få dage bliver vi klogere på danske Discues evner, når de lancerer deres første online-tjeneste.