Fortidens succes har indhentet Intel

Verdens største chipproducent forsøger at få fodfæste på mobilmarkedet, men har svært ved at (und)slippe fortiden.

En vigtig del af Intels mobilsatsning er en ny produktkategori, MID (Mobile Internet Device), som denne anordning fra LG Fold sammen
Læs mere
Foto: Intel PR
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Indtil videre er Intel en succeshistorie. Chipproducenten har i fire årtier været drivkraften i den teknologiske udvikling ved konstant at øge kapaciteten i de små siliconchip og derved give plads til mere potente maskiner. Bedriften er udtrykt i den berømte Moore’s Lov opkaldt efter en af Intel-grundlæggerne: At computerchip fordobler kapaciteten hvert andet år, hvilket indtil videre har holdt stik siden, Moore nedfældede sin teori i 1965.

Intel kontrollerer i dag omkring 80 procent af PC-markedet og er en pengemaskine, som har gjort chip-producenten til en af Wall Streets darlings. Internt i tech-industrien er der dog mere tale om respekt end beundring. Intel lægger ikke fingrene imellem, når konkurrenterne skal bekæmpes, og specielt den mangeårige fejde med den evige toer, AMD, har været blodig. I maj 2009 uddelte EU sin hidtil største bøde, 1,44 milliarder dollar, til Intel for i samarbejde med PC-producenter at have holdt AMD ude i kulden. Det mest bemærkelsesværdige ved dommen var markedets manglende reaktion. Alle vidste i forvejen, hvad Intel havde gang i, og aktiekursen forblev uforandret.

Samarbejde med Nokia
Lige nu står Intel over for en af sine største udfordringer – skiftet til mobilmarkedet. Selv om PC-salget har klaret den aktuelle finanskrise bedre end ventet, går det ned ad bakke på lang sigt. Markedet er ved at nå en naturlig mætningsgrad, og nye platforme afløser PCen som vores foretrukne elektronikværktøj. Det gælder ikke mindst mobiltelefonen, der allerede i dag benyttes af tre milliarder brugere mod kun en milliard af slagsen på PC-fronten. Chip til mobiltelefoner er en anden teknologi og et andet marked. Det domineres af britiske Arm, som står for chiparkitekturen, mens virksomheder som Qualcomm og Texas Instruments tager sig af produktionen. Intel har haft brug for en samarbejdspartner og fandt vedkommende i verdens største mobilproducent, Nokia. I de senere år har makkerparret flere gange forsøgt sig med fælles initiativer, der skulle bane vejen for et mobilt gennembrud, men uden held. Men nu skal det være, lød det for en uge siden, da man præsenterede en ny aftale, hvor Intel skal levere chip til Nokias apparater. Intel var mere end karrig med detaljer om aftalen, men alt tyder på, at man vil videreudvikle Atom-chippen til mobilbehov. Og Intel tror, at dette behov inkluderer en ny gadget-kategori: MID (Mobile Internet Device), der skal placere sig mellem smartphone og netbook.

Hænger fast i PC-universet
Vil det nu lykkes for Intel at komme ind i mobilvarmen? Ja, virksomheden har masser af penge, talent og vilje. Men det kommer til at tage tid, og man vil aldrig opnå den samme dominans som i de glade PC-dage. Fortidens succes har indhentet Intel. For det første er Intel for sent på den. Det ville have været nemmere og billigere at komme ind på markedet for år tilbage, hvor man også prøvede, men ikke helhjertet nok. Man havde travlt med den daglige forretning og forsømte den strategiske mobilsatsning. Resultatet har været en række initiativer, f.eks. en satsning på den trådløse Wimax-teknologi, som aldrig fik kritisk masse. For det andet vil Intel møde stor og samlet modstand fra konkurrenterne i mobilmarkedet. Arm-lejren har set, hvordan Intel nådesløst likviderede konkurrenterne på PC-markedet, og den skæbne vil man gerne undgå. Intels PC-fortid vil formentlig også betyde, at konkurrencemyndighederne holder et vågent øje med chipproducenten. I de senere år har der været et stigende antal undersøgelser og retssager vedrørende Intels markedsdominans, ikke kun i EU, men også i USA og Asien. For det tredje synes Intel fortsat at hænge fast i et PC-univers og har svært ved at tage springet hele vejen over – eller ned – til den mobile platform. Det virker som ønsketænkning, når man insisterer på en ny gadget-kategori, der ligger tættere på en egentlig computer og dermed Intels nuværende kompetencer. Nye kategorier opstår meget sjældent ved proklamering, men ved organisk udvikling i markedet, og Intel skulle hellere fokusere på markedet.

Se også Sten Løcks Blog