Forsyningskrisen får pengene til at vælte ind hos DSV

På grund af flaskehalse og historisk høje priser på fragt tjener DSV penge som aldrig før. Fragtselskabets regnskab for tredje kvartal viser, at indtjeningen er steget med næsten 20 procent i år.

DSV præsenterede tirsdag morgen deres kvartalsregnskab for 3. kvartal af 2021. Det viser en imponerende indtjening på 11,1 milliarder for året indtil videre. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ida Marie Odgaard
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er vist ikke nogen hemmelighed, at transportmarkedet har befundet sig i en ekstraordinær situation det seneste år. Det får pengene til at vælte ind hos DSV.

Selskabet præsenterede tirsdag morgen deres kvartalsregnskab for 3. kvartal af 2021. Det viser en imponerende indtjening på 11,1 milliarder for året indtil videre. Det er en stigning på 60 procent sammenlignet med sidste år, hvor indtjeningen i samme periode var på 6,9 milliarder.

Ligeledes voksede omsætningen i 3. kvartal med godt 60 procent. Sidste år var omsætningen i 3. kvartal 28 milliarder kroner, mens det i 3. Kvartal 2021 er 49 milliarder kroner.

Regnskabet præsenteres efter, at DSV i august købte selskabet Agility Global Integrated Logistic. Det køb har sammen med situationen på transportmarkedet været en medvirkende faktor i det flotte regnskab, skriver administrerende direktør, Jens Bjørn Andersen, i en kommentar til regnskabet.

»I august gennemførte vi købet af Agility’s transportafdeling og overtog et veldrevet selskab og fik nogle dygtige nye kolleger. Integrationen af Agility er startet godt, og vi vil i den kommende periode i højere grad blive til et samlet selskab. Transportmarkedet fortsætter med at være karakteriseret af ekstraordinære udfordringer, både for os og vores kunder. Vi er glade for at kunne præsentere solide resultater på trods af omstændighederne,« skriver Jens Bjørn Andersen.

Opjusteringer på stribe

Det store pres på fragtmarkedet kommer som en følge af stor efterspørgsel fra private forbrugere. Samtidig er der opstået flaskehalse rundt om i verden som følge af coronaudbrud og et containerskib, der satte sig fast i Suezkanalen.
Situationen har ført til rekordhøje fragtpriser, som DSV nyder godt af. Det har blandt andet ført til, at DSV har lavet hele fem opjusteringer af forventningerne til indtjeningen i 2021.

Selskabet forventer nu et overskud på den primære drift (ebit) på 15,25 til 16 milliarder kroner før særlige poster. Det vil være et stort hop fra sidste års driftsresultat på 9,5 milliarder kroner.

DSV er nummer tre på Berlingskes Guld 1.000 liste over de største danske virksomheder.