Forskydning i kampagnetryk påvirker Unibrew i Finland

Det er udover tilbageholdende finske forbrugere også et forskudt kampagnetryk, der har spillet ind på Royal Unibrews faldende omsætning i Finland for årets første seks måneder. Det siger selskabets direktør, Henrik Brandt.

Foto: Søren Bidstrup. Royal Unibrew - Faxe Bryggeri
Læs mere
Fold sammen

Målt på halvåret er bryggeriets nettoomsætning i Finland faldet med 7 pct. til 1045 mio. kr. mod 1129 mio. kr. for perioden året før.

- På halvåret falder vi 6 pct. i volumen, og det har noget at gøre med dårligt vejrlig, markedet og timingen af kampagner, hvor vi har et større kampagnetryk i andet halvår end i første halvår, siger Henrik Brandt til Ritzau Finans og tilføjer, at det er i netop det lys, at man også skal se selskabets tabte markedsandele i Finland.

I bryggeriets regnskab skønnes det, at Hartwalls markedsandel for brandede produkter i første halvår af 2015 er faldet som følge af en forskydning af kampagner i Off-trade salgskanalen mod andet halvår. Forskydningen af kampagnernes placering fra år til år er en sædvanlig del af samarbejdet med kunderne, fremgår det af regnskabet.

Royal Unibrew vil ikke guide på markedsandele, men Henrik Brandt understreger, at han gerne ser et større kampagnetryk i andet halvår, end selskabet har vist i første halvår.

Selskabet kom ud af årets andet kvartal med fald i både omsætning og indtjening. Nettoomsætningen faldt i alle markedssegmenter med undtagelse af Malt og Eksport-området, hvor man korrigeret for valutakursudviklingen så en stigning på 15. pct.

Set på halvåret gik det Faxe-baserede bryggeri dog fremad, da resultatet før finansielle poster (EIBT) endte på 425 mio. kr. mod 361 mio. kr. for samme periode sidste år.

Det glæder Henrik Brandt, der kalder resultatet for fornuftigt.

- Vi har fremgang i cash flow på trods af, at vejret ikke har været specielt godt i andet kvartal. Vi har også haft udfordringer med det finske marked, som er i recession. Så alt i alt synes jeg, det er et fornuftigt resultat, siger Henrik Brandt.

Ifølge senioranalytiker hos Sydbank, Morten Imsgard, har Royal Unibrew udtømt størstedelen af de nemme effektiviseringsgevinster, der er at hente. Faxe-bryggeriet løfter nu alligevel dets forventninger til, at det kan foretage flere effektiviseringer, end det stillede i udsigt tilbage i marts.

De effektiviseringer skal finde sted over hele linjen fra produktion til administration, fortæller Henrik Brandt.

- De lavthængende frugter er plukket på effektiviseringsområdet, og der arbejdes fortsat med at skabe større agilitet, så der som planlagt kontinuerligt opnås en forbedring af arbejdsprocesserne og en større fleksibilitet i organisationen med henblik på at øge effektiviteten, skriver Royal Unibrew i regnskabet.

Finans-TV: Unibrew presset af dårlig sommer