Forsker spår 3Fs sympatistrejke som effektivt redskab

3Fs varsling af en kommende sympatistrejke med Norwegians piloter kan få indvirkning på konfliktens resultat, mener arbejdsmarkedsforsker, der betegner konflikten som speciel.

Læs mere
Fold sammen

Det kan være svært at forestille sig, hvordan Norwegian-fly skal lette uden brændstof og bagage.

Derfor mener arbejdsmarkedsforsker Christian Lyhne Ibsen, at 3Fs varsling af en sympatistrejke blandt forbundets lufthavnsansatte med piloterne i Norwegian kan få effektiv indvirkning på konflikten.

»Det kan vise sig at være relativt effektivt i og med, at man lægger ekstra pres på Norwegian, fordi nogle af de støttefunktioner, der ligger omkring brændstof og bagagebehandling, måske ikke bliver foretaget i Norwegian,« siger Christian Lyhne Ibsen, der er adjunkt på Forskningscenter for Arbejdsmarkeds- og Organisationsstudier (FAOS) på Københavns Universitet.

Det er netop 3Fs ansatte i lufthavnen, som sørger for at fylde brændstof og bagage på Norwegians fly, der vil strejke om to uger, hvis konflikten ikke nedtrapper inden da. Arbejdsmarkedsforskeren kalder hele konflikten for »speciel«:

»Man skal huske på, at sympatikonflikter ofte bliver brugt imod nye virksomheder - altså når man vil overenskomstdække en virksomhed, som ikke har nogen. Men nu er det faktisk en forhandlingssituation, som handler om at genforhandle en eksisterende overenskomst med den pointe, at man fra Norwegians side vil lave strukturen om og lave tre datterselskaber. Hvis det bare havde været almindelige forhandlinger om for eksempel lønsatser, så er jeg ikke sikker på, at andre forbund ville lave sympatikonflikter. Så man ser det som en mere grundlæggende kamp om overenskomstregulering.«

varsler sympatikonflikt med Norwegian-piloter

Torsdag varslede også Serviceforbundet sympatikonflikt med to uger varsel. Forbundets ansatte står blandt andet for sikkerhedskontrol og rengøring i Københavns Lufthavn Kastrup. 3Fs varsel er ifølge Christian Lyhne Ibsen endnu et tegn på, at Norwegians piloter ikke står alene:

»Det betyder, at de inden for lønmodtagerfællesskabet vil støtte op. Det er en fælles kamp, og det kan have en motiverende effekt for ansatte i Norwegian, at der er støtte fra andre faglige organisationer.«

Strejken blandt piloterne hos Norwegian har stået på siden onsdag efter overenskomststridigheder mellem ledelsen og piloternes fagforeninger. Piloterne vil have en overenskomst med moderselskabet, Norwegian Air Shuttle, og ikke datterselskabet, Norwegian Air Norway, da de mener, at moderselskabet bestemmer alting og håndterer deres HR. På den anden sid ønsker Norwegian besparelser og mener, at skandinaviske piloter arbejder for lidt i forhold til markedet og til for høj en løn.

Fredag mødes Norwegian ifølge Berlingske Business med de strejkende piloter klokken 13.00 hos en norsk retsmægler, som skal hjælpe parterne til at finde en fælles løsning.